FOTO - ČTK
Hovoriť dnes o láske, túžbe, priateľstve a citoch je poriadne komplikované. Túto agendu už predsa dávno obsadili reklamné agentúry, vysokonákladové časopisy, vysokorozpočtové filmy či vysoko cenení populisti. Asi preto sa banskobystrické Divadlo z Pasáže rozhodlo v duchu názvu svojej inscenácie Diagnóza: Túžba považovať hľadanie spomínaných tém za istý druh úchylky. Herci teda na javisku bojujú dvojnásobne: so svojím mentálnym handicapom aj so sprofanovanou témou.
Najsilnejšou zbraňou sa im stala otvorenosť vo výbere spolupracovníkov, sloboda v hľadaní najvhodnejších výrazových prostriedkov. Tentoraz sa dali cestou pohybového divadla. Prečo nie? Po ôsmich rokoch práce už nie sú nijakí nováčikovia, ale ostrieľaní divadelníci. Významným ocenením ich práce je aj nedávne pozvanie na medzinárodný festival súčasného divadla Euro-scene v Lipsku.
Ôsmu premiéru ambiciózneho súboru v réžii riaditeľky Viery Dubačovej pomáhala pripravovať dramaturgička Katarína Mrázková, spoludotvárala ju aj pôvodná hudba Petra Vaňoučka a výprava Lenky Kadlečíkovej. Špeciálnu úlohu pri príprave zohral nepočujúci pohybový pedagóg Peter Vrťo, absolvent brnianskej Janáčkovej akadémii múzických umení, ktorý so súborom už takmer rok systematicky pracuje. Herci si našli individuálne pohybové vyjadrenie, premiešali ho so znakovou rečou a neváhali použiť ani osvedčenú efektnú metaforu nasvieteného prúdu piesku padajúceho z výšky.
Hroziaci sladkobôľ úspešne zažehnávala temperamentná šesťročná herečka Veronika Lačná, ktorá sa svojimi plánovanými i neplánovanými javiskovými aktivitami vyrovnala svojim zdravým vrstovníkom, ba mnohých iste aj predstihla!
Autor: Anna Grusková