Dušan Dušek - Jozef Krasula: Pešo do neba. Mestské divadlo Bratislava. Réžia: Jozef Krasula. Hrajú: Boris Zachar, Dagmar Sanitrová, Rebeka Poláková a ďalší. Premiéra: 27. a 30. mája.
"Poviedky Dušana Dušeka a ich krehký poetický svet mám rád. Zbierku Pešo do neba už pre televíziu režíroval Juraj Nvota pod Názvom Prášky na spanie, ako Muchy v zime ju uviedli v rozhlase. Ja som dramatizáciu pre Mestské divadlo pripravil z deviatich poviedok. Je to taká kolážová mozaika. Dal som to prečítať aj Dušanovi, nechal nám voľnú ruku, ale bol aj takým naším supervízorom," hovorí režisér Jozef Krasula.
Hoci ide o deväť rôznych poviedok, majú spoločné prelínajúce sa motívy. Vo všetkých by mali byť prítomné hlavné motívy tvorby Dušana Dušeka, ako sú svet jeho starých rodičov či manželské vzťahy. Manželia sú v celej hre základným prvkom. Raz ide o bezdetnú dvojicu, ktorá sa pokúša tento stav riešiť, inokedy sa divák od manželov dozvedá čo-to o výchove detí.
"Dušek ponúka pozitívny pohľad na svet. Aj napriek problémom a trápeniam je na konci vždy jasné, že stojí za to žiť." Niektoré príbehy sú smutné, no inscenácia je veselohrou.
"Vďaka základnému scénografickému riešeniu Fera Liptáka dokážeme rýchlo meniť prostredia. Na scéne sa striedajú namaľované veľké obrazy. Fero využil netradičný veselý scénografický princíp, ktorý nám poskytol až filmové riešenia divadelnej scény." Veselohra je činohrou s prvkami bábkoherectva a animáciami. FOTO - MDB
Opera o slastiach a strastiach divadla
Gaetano Donizetti: Viva la mamma. Štátna opera v Banskej Bystrici. Réžia: Matúš Oľha a.h.. Hrajú: Zoltán Vongrey, Šimon Svitok, Eva Šeniglová a.h. a ďalší. Premiéra: 28. mája.
Pre činoherného režiséra Matúša Oľhu je Donizettiho opera režijnou prvotinou. Ponuka prišla z divadla, ktoré tento titul uvádzalo pred dvadsiatimi rokmi. "Opery som chodieval fotografovať. Skúsenosť už s nimi mám, pretože sa o ne zaujímam, nie som úplný laik. Okrem toho je to komická opera, v ktorej treba k mnohým výstupom pristupovať činoherne," hovorí režisér.
Komická opera s podtitulom Slasti a strasti divadelného života je o divadelnom zákulisí a manieroch umelcov. Donizettiho k nej inšpirovalo jeho pôsobenie na poste divadelného riaditeľa. Rieši v nej finančné problémy s uvedením premiéry, pripomienky hercov k návrhu plagátu, intrigy medzi menej a viac talentovanými sólistami či výhrady umelcov k samotnému obsahu operného diela.
"Divadlo je model sveta. Treba v ňom vedieť zjednotiť záujmy mnohých jednotlivcov. Na zjednotenie týchto individuálnych záujmov je princíp divadla v divadle ako stvorený. Všetci musia ťahať za jeden povraz." V bystrickej opere je Matúš Oľha prvýkrát, s tamojším súborom sa mu "spolupracuje veľmi dobre". "Som tu spokojný. Práca v opere je pre mňa veľmi poučná aj vo vzťahu k činohre. V opere je veľa vecí viac-menej daných. A s úžasom som zistil, že všetci aj bezo mňa vedia, čo majú robiť."