Vyučovacie hodiny na základných školách sú neracionálne usporiadané, žiaci trávia veľmi málo času na čerstvom vzduchu a veľa v triedach, a domácej príprave venujú asi hodinu denne. Zistil to prieskum Štátnych zdravotných ústavov z roku 2000 pod názvom Sledovanie režimu práce a odpočinku detí a mládeže v školách všetkých stupňov. Na základných školách sa napríklad zistilo, že:
* Učitelia nevedia dobre pripraviť rozvrhy pre žiakov - 33 až 74 percent z nich bolo nevyhovujúcich. Telesná, výtvarná či hudobná výchova boli zaraďované v čase najvyššej psychickej výkonnosti, naproti tomu náročné predmety boli zaraďované na posledné vyučovacie hodiny, keď už výkonnosť žiakov značne klesá.
* Väčšina žiakov prvého aj druhého stupňa trávi prestávky v priestoroch školy, hoci podľa odporúčaní hygienikov by sa mali prestávky, vrátane desaťminútových, využívať na aktívny oddych vonku. Túto možnosť však využíva iba 35 percent žiakov mestských ZŠ a 27 percent žiakov vidieckych ZŠ. "Zistené hodnoty najmä v nižších ročníkoch nedosahujú ani dve hodiny, pričom odporúčané sú 3-4 hodiny denného pobytu vonku pre najmladších žiakov," kritizuje sa v závere prieskumu.
* Žiaci všetkých ročníkov mali priemerne dve hodiny nepovinného vyučovania týždenne, niektorí však aj 4 až 6 hodín. Do nepovinnej výučby je zaradených viac žiakov na prvom, ako na druhom stupni.
* Polovica chlapcov a dievčat 1. až 4. ročníka potrebuje na domácu prípravu denne 31 - 60 minút. Čas domácej prípravy by mali učitelia zohľadňovať v rozvrhu tak, aby celkový limit počtu hodín bol v súlade s odporúčaniami na ochranu zdravia žiakov vo vyučovaní, a zároveň počet hodín neprekračoval hodnoty stanovené vyhláškou ministerstva školstva. (sr)
Vzorka: 14 815 žiakov.