Hygienici odporúčajú, aby žiaci trávili prestávky, aj desaťminútové, vonku. Skutočnosť je však iná. FOTO - ARCHÍV
Čo odporúča Úrad verejného zdravotníctva učiteľom
Požiadavky na výchovno-vzdelávaciu činnosť detí a mládeže, ktoré hovoria o tom, ako by malo vyzerať vyučovanie, aby nedochádzalo k preťažovaniu detí a ich zvýšenej únave, nie sú zapracované do vykonávacieho predpisu k zákonu o ochrane zdravia ľudí. "Je to na škodu veci, pretože vyhláška ministerstva školstva o zdravotných požiadavkách, súvisiacich s vyučovaním, vôbec nehovorí," upozorňuje MUDr. Jana Hamade, z Úradu verejného zdravotníctva.
klaďte dôraz na racionálne striedanie práce s oddychom a na striedanie rôznych foriem činností.
v jednom dni môžete dať žiakom iba jednu písomnú skúšku
ak môžete, v prvých ročníkoch ZŠ kráťte vyučovacie hodiny na 30-35 minút. Krátiť hodiny môžete aj v školách pri sanatóriách.
nezabúdajte na to, že štruktúra vyučovacej hodiny musí zohľadnovať čas aktívnej pozornosti žiakov, ktorý sa vekom predlžuje. V 1. a 2. ročníku žiaci vedia udržať pozornosť asi 10-15 minút, v 3. a 4. ročníku 15-20 minút, v 5. a 6. ročníku 25-30 minút. Vo vyšších ročníkoch 30-35 minút.
dbajte na to, aby deti trávili prestávky vonku, aj desaťminútové
nikdy žiakom nezaraďujte päťminútové prestávky, pretože sú pre žiakov z hľadiska ochrany zdravia nevyhovujúce
nezabúdajte, že počet vyučovacích hodín v rámci dňa nesmie prekročiť stanovený denný limit pracovného času žiakov. Pozor však: Denný limit predstavuje povinné vyučovanie plus čas venovaný domácej príprave, nielen prácu v škole. Je stanovený:
u pre prvákov na 5 hodín denne (ak žiak má 5 hodín v škole, nesmie mať domácu úlohu!)
u pre žiakov 2. a 3 ročníka 5,5 hodiny denne
u pre žiakov 4. a 5. ročníka 6 hodín denne
u v 6. a 7. ročníku 6,5 hodiny denne
u v 8. ročníku 7 hodín denne
u vo vyšších ročníkoch 7 až 8 hodín denne (vrátane úloh).
Najnižšie ročníky by mali mať 3 až 4 vyučovacie hodiny denne
počas voľných dní a v období prázdnin nedávajte žiakom rozsiahlejšie domáce úlohy.
v pondelok, najmä v prvých vyučovacích hodinách, keď je nižšia úroveň výkonnosti v dôsledku fázy zapracovávania sa po dvoch voľných dňoch, zaraďujte psychicky menej náročnú činnosť. Nevychádzajte z toho, že deti sú po víkende oddýchnuté, a preto im treba dať zabrať.
psychicky náročné predmety zaraďujte na utorok a stredu, keď žiaci dosahujú maximum výkonnosti, a na štvrtok a piatok predmety psychicky menej náročné. Popoludňajšie vyučovanie je najvhodnejšie zaradiť v utorok a športovú činnosť žiakov na štvrtok odpoludnia.
nedávajte žiakom nulté hodiny. (sr)