"Ľudia dnes jazdia veľmi ostro a agresívne. A to je v rozpore s hospodárnosťou jazdy," vraví autor knihy Automobily a spotreba paliva a súdny znalec na dopravné nehody Karel Gondžár. "Hospodárna jazda je predovšetkým o plynulosti jazdy, využívaní dojazdov a jazdy bez prudkej akcelerácie. Každé brzdenie je marenie energie, ktorú sme si zaplatili."
Riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický hovorí, že spotreba sa najviac zvyšuje pri maximálnej rýchlosti alebo pri vytáčaní otáčok na maximum. "Treba jazdiť čo najplynulejšie, nie maximálnou rýchlosťou. Nízke i maximálne otáčky veľmi zvyšujú spotrebu." Najoptimálnejšia je preto jazda po diaľnici."
Podľa Kasanického si každý sám môže zistiť, kedy má jeho automobil optimálnu spotrebu. V technickom preukaze by malo byť uvedené, pri akých otáčkach dosahuje motor maximálny krútiaci moment. "Ak má auto tieto otáčky, má najnižšiu spotrebu bez ohľadu na zaradenú rýchlosť." Benzínové motory majú väčšinou maximálny krútiaci moment pri otáčkach 3000 až 4000 za minútu. Pri dieslových motoroch je to asi pri 2000 otáčkach. "Tí, čo nemajú otáčkomer, musia sa spoľahnúť na vodičský cit," vraví Kasanický.
S vyššou spotrebou musia počítať tí, ktorí auto používajú len na krátke vzdialenosti. Motor pracuje najefektívnejšie, až keď sa zahreje na prevádzkovú teplotu. Tú však dosiahne až po 10 kilometroch plynulej jazdy alebo troch kilometroch v zápche. Studený motor sa na prvom kilometri jazdy prejaví o 80 percent vyššou spotrebou a na druhom kilometri o 50 percent ako je priemerná spotreba. Podľa štatistík však každá druhá jazda je na vzdialenosť kratšiu ako 3 kilometre a každá piata jazda na vzdialenosť menšiu ako 500 metrov.
Žrúti energie sú aj elektrické spotrebiče. Kým svetlá a rádio zvyšujú spotrebu len zanedbateľne, klimatizácia ju zvyšuje až o jeden liter na 100 kilometrov.
Spotrebu môžu zvýšiť aj nedostatočne nahustené pneumatiky. "Prehustené pneumatiky však výrazne uberajú na bezpečnosti jazdy," hovorí Kasanický. Preto je potrebné mať nahustené pneumatiky podľa odporúčania výrobcu automobilu.
Ako znížiť spotrebu automobilu?
* najekonomickejšia je plynulá jazda bez brzdenia a následného zrýchľovania,
* nevyužívať maximálne zrýchlenie,
* treba využívať dojazd vozidla,
* klimatizácia zvyšuje spotrebu až o jeden liter na 100 kilometrov,
* každý kilogram hmotnosti v automobile zvyšuje spotrebu,
* na vetranie treba používať vetrací systém automobilu - jedno otvorené okno zvýši pri rýchlosti 100 km/h spotrebu o 4 percentá,
* záhradku alebo iné nosné zariadenie treba po použití hneď odmontovať - prázdna záhradka zvýši spotrebu o 2 percentá,
* náklad by nemal vytŕčať zo zákrytu auta,
* na prevoz nákladu je lepšie ako záhradku využívať aerodynamický nosič,
* pneumatiky by mali byť nahustené podľa odporúčania výrobcu,
* na kratšie vzdialenosti je lepšie auto nevyužívať - prvý kilometer má auto o 80 percent vyššiu spotrebu.