
Príšerky Sully a Villy. FOTO - DISNEY
Trvalo desať rokov, než štúdio Pixar prerazilo tak, že to zvyšku Hollywoodu na chvíľku vyrazilo dych. Po sérii krátkych filmov, jeden z nich, Tin Story, získal napríklad roku 1989 Oscara, prišla prvá celovečerná počítačová animácia v dejinách filmu: Toy Story, v spoločnej produkcii s Disneym a réžii Johna Lassetera. Počítač vdýchol dušu milej družine hračiek. A hneď to bol detský hit! Zarobil 360 miliónov dolárov a stal sa komerčne najúspešnejším filmom roku 1995. Darilo sa aj ďalším dvom výtvorom Pixaru: Život chrobáka (1998) a Toy Story II (1999).
Štvrtou a najnovšou produkciou štúdií Pixar je Monsters Inc., (Príšerky, s.r.o.). Už pred premiérou sa zisk z milých monštier, ktoré po nociach strašia deti, odhadoval na 600 miliónov dolárov.
John Lasseter a jeho tím - priemerný vek je dvadsaťosem rokov - v posledných rokoch významne posunuli počítačovú animáciu vpred. Do vývoja nových technológií firma investuje viac než všetci jej konkurenti dokopy. Z dvadsiatich šiestich filmov, nominovaných za posledných desať rokov na Oscara za animáciu, dvadsaťštyri vzniklo práve ich systémom spracovania dát. Práce na Príšerkách, s.r.o. trvali štyri roky. Hlavná postava, modrá obludka Sully, má rovných 3,2 milióna chlpov, ktoré mu dokopy tvoria dokonale realistický bledomodrý kožuch. „To by sme za nijakých okolností nevedeli urobiť pred dvoma rokmi,“ hovorí Lasseter.
Pixar vyšle do kín nový film každých osemnásť mesiacov. Teraz by ten interval chcel skrátiť na dvanásť. Premiéra nového filmu z prostredia tropických rýb je naplánovaná na leto 2003. Pokiaľ ide o budúcnosť žánru, Lasseter hovorí: „Doteraz sme sa dotýkali iba povrchu toho, akej komplexity je počítač schopný. Stále však platí železné pravidlo, že čím má byť obraz organickejší, tým je ťažšie vytvoriť ho počítačom. Na druhej strane, ani nechceme, aby postavy vyzerali úplne ako naozaj. Pixar nechce reprodukovať nejakých ľudí. To by sme potom mohli radšej vziať kameru a živého herca. To by bolo aj omnoho ľahšie.“
Autor: EDWIN GRASSMEIER(Autor je redaktor DPA)