Brusel 8. novembra (TASR) - Európska komisia (EK) dnes navrhla členským štátom EÚ, aby v rokovaniach o doprave zaviedli voči Slovensku štvorročné prechodné obdobie pri kabotáži.
Po jeho skončení budú môcť členské štáty ešte počas jedného roka uplatniť ochrannú klauzulu, ktorá obmedzí prístup dopravcov v prípade vážneho narušenia národného trhu alebo jeho časti.
Počas tohto obdobia nebudú môcť dopravcovia zo Slovenska voľne poskytovať svoje služby v rámci územia tej-ktorej členskej krajiny. Obmedzenie nepostihne medzinárodnú prepravu vo vnútri EÚ alebo cez jej vonkajšie hranice.
Obmedzenie na 4 + 1 rok navrhla dnes EK aj pre Českú republiku, Litvu a Estónsko. Maďarskí dopravcovia majú podľa návrhu EK čeliť až päťročnému obmedzeniu, pre Poľsko a Litvu zatiaľ komisia návrh spoločnej rokovacej pozície ku kapitole doprava nepredložila, oznámila však, že im navrhne päťročný odklad.
Kandidátske krajiny majú podľa návrhu právo na reciprocitu, môžu teda tiež obmedziť prístup dopravcov zo starých členských krajín na svoje územie. Návrh rokovacej pozície zaslala dnes EK členským štátom, ktoré ho po schválení predložia na rokovania kandidátskym krajinám.
Dôvodom obmedzenia, za ktoré bojovali najmä Rakúsko a Nemecko, sú obavy, že po rozšírení by dopravné firmy zo Slovenska a ďalších nových krajín s nízkymi nákladmi a mzdami mohli úplne ovládnuť trh v susedných regiónoch. Viedeň a Berlín žiadali pôvodne až sedemročné prechodné obdobie.
V prípade Malty a Cypru nie je pre geografickú polohu obmedzenie kabotáže potrebné rovnako ako v prípade Slovinska, kde mzdy i náklady dopravcov dosahujú úroveň EÚ, oznámila EK.
Po prechodnom období pri voľnom pohybe pracovníkov a zákaze poskytovania niektorých služieb tak prichádza zo strany EÚ ďalšie obmedzenie, ktoré vyvolá nevôľu kandidátskych krajín.
Slovensko nežiada v kapitole doprava žiadne prechodné obdobie a na rozdiel od niektorých ďalších krajín nebude môcť svoj súhlas s obmedzením pri kabotáži "vymeniť" za splnenie svojej požiadavky. Rokovania preto budú určite veľmi citlivé. Kapitolu doprava by SR navyše chcela uzavrieť ešte tento polrok. Zdá sa však, že to bude možné, len ak Bratislava pristúpi na podmienky navrhované EÚ.
* (spravodajca TASR Robert Sermek) nel
* * *