Kytica (Kytice) * ČR 2000 * Producenti: J&J Jakubisko Film a Česká televízia * Réžia a kamera: F. A. Brabec * Scenár: Miloš Macourek, F. A. Brabec, Deana Horváthová * Hrajú: Martina Bezoušková, Dan Bárta, Jana Švandová, Karel Roden, Boleslav Polívka, Anna Geislerová
Verše z legendárnej Ebenovej zbierky patria k českému povedomiu tak ako anekdoty zo Švejka či árie z Predanej nevesty. Režisér F. A. Brabec nakrútil na motívy siedmich básní z Kytice pásmo kruto groteskných moralít o partnerských a rodinných zlyhaniach.
Brabcovu variáciu predznamenanú prológom o mŕtvej matke, sirotách a materinej dúške rámcuje kolobeh ročných období. V balade Vodník, situovanej do predjaria, je strojkyňou tragédie prehnane starostlivá matka dievčaťa, ktorá dcére zabráni vrátiť sa do partnerovej ríše. Svadobná košeľa rozpráva o treste za bezbožné rúhanie nevesty, a zároveň je zo všetkých epizód najzreteľnejšie parodická. V historke o pohľadnici sa hrdinke vypomstí jej chvíľkové rúhanie voči uplakanému dieťaťu.
Rozprávku Zlatý kolovrátok - obostrenú farbami jesene a padajúcim lístím - možno vnímať ako nadčasovú bájku o zradnosti zbohatlíckych fetišov a vrtkavosti nezaslúžených kariér. Iný model rodinnej katastrofy mapuje morytát Dcérina kliatba, nasnímaný šikmou kamerou a štylizovaný ako surové retro zo stredoveku. Mladá vrahyňa v ňom skončí na šibenici a prekľaje matku za prílišnú toleranciu. Erbenovskú mozaiku uzatvára miniatúra Štedrý deň, kde mladé hrdinky dychtivo nazerajú do budúcnosti, v ktorej číha smrť.
Vo filmovej verzii Kytica hrá zásadnú úlohu fenomén času, zobrazovaný v jeho prirodzenej podobe, ale tiež v rôznych deformáciách zrkadliacich relativitu jeho vnímania. Stretnutie matky so stratenou dcérou vo Vodníkovi poznamenávajú neúprosné pohyby ručičiek na hodinách. Celodenná návšteva je vykreslená ako jediné, absurdne dlhé objatie.
Leporelo, na ktorého originálnej výtvarnosti sa zásadne podieľala Brabcova partnerka Jaroslava Pecharová, svedčí o príklone oboch tvorcov k feériám plným symbolov, znakovej farebnosti a technických výmyslov. Kytica však exploduje toľkými formálnymi nápadmi, že občas prebíja obsah rozprávania a zdržuje jeho dej. Napríklad unikátne zábery z podvodného sveta snímané v bazéne časom pôsobia monotónne.
Autorom sa však podarilo to hlavné - prečítať a zviditeľniť Erbenove balady inak než ako školskú klasiku. Básnika predviedli ako jasnozrivého pozorovateľa večných hriechov, spôsobujúcich strašidelné následky.
Autor: Tomáš Karger(Autor študuje na pražskej FAMU)