„Nijaký. Navrhovaná forma školného v podstate predstavuje len novú daň. Školy si síce pomocou nej prilepšia, ale v zásade sa nezvýši ich efektivita. K inému školnému sa ale reformátori asi nemohli dopracovať - reformu pripravovali prevažne ľudia z univerzít. Hádam si nemyslíte, že si akademickí kapríci sami vypustia rybník, v ktorom sa dobre bahní. Základom reformy malo byť obrátenie ponuky a dopytu. Univerzity by sa mali predháňať, ktorá priláka viac poslucháčov poskytnutím hodnotnejšieho vzdelania za menší peniaz. To sa dá asi dosiahnúť iba tým, že by študenti „platili“ reálne náklady. Štát by do systému vstupoval pomocou štátnych štipendií, pôžičiek, napríklad nenávratných po odpracovaní 10 rokov na Slovensku. Takto by „bezplatne“ študovalo možno viac poslucháčov ako teraz.“
Bude zavedenie školného študentov pozitívne motivovať?
„V nijakom prípade. To by školné muselo mať priamu a výraznú súvislosť s výkonmi študentov či školy.“
Vytvorí sa tým konkurenčné prostredie medzi vysokými školami?
„V navrhovanej podobe nie. Predkladaný systém financovania nezaručuje rovnoprávnosť súkromných a verejnoprávnych univerzít a vylučuje z konkurenčného prostredia univerzity zahraničné.“ (gal)