BRATISLAVA - Takmer v rovnakom čase ohlásili vstup na slovenský trh dve ratingové agentúry - Slovenská ratingová agentúra a česká Czech Rating Agency (CRA). Svoj záujem o Slovensko zdôvodňujú obe agentúry zhodne: ratingové hodnotenie budú potrebovať subjekty, ktoré sa v budúcnosti budú uchádzať o nové finančné zdroje - podniky, mestá aj obce.
CRA svoj zámer vstúpiť na slovenský trh avizovala už v októbri, krátko po podpísaní zmluvy o spolupráci s prestížnou ratingovou agentúrou Moody‘s. „(Na vstup) máme mandát Moody‘s. Na Slovensku chceme byť rovnako aktívni ako v Českej republike,“ povedal včera denníku SME Peter Vinš, predseda predstavenstva CRA. Zmluva o spolupráci Moody‘s a CRA sa týka predovšetkým technického zabezpečenia, výskumu a podpory mikroekonomických analýz. Podľa informácií denníka SME obsahuje aj opciu (právo) Moody‘s kapitálovo vstúpiť do českej CRA. Najväčší záujem o ratingové hodnotenia majú v Českej republike podniky a komunálna sféra. „Naše ratingové hodnotenie má v súčasnosti viac ako 45 subjektov,“ dodal Vinš.
V boji o klientov bude CRA súťažiť s novozaloženou Slovenskou ratingovou agentúrou, ktorú minulý mesiac založil Emil Hubinák, bývalý šéf Slovenských telekomunikácií, a Rudolf Autner, bývalý štátny tajomník ministerstva financií. „Rating ako produkt bude trh potrebovať v masívnejšej podobe,“ vyhlásil včera Autner. Ratingové hodnotenie má dnes podľa neho „len zlomok spoločností, ktorého ho budú v nasledujúcich troch až piatich rokoch potrebovať“, tvrdí Autner. Vstup CRA na Slovensko podľa neho svedčí o tom, že potreba lokálnych ratingových hodnotení je aktuálna. Napriek tomu, že za konkurenčnou CRA stojí jedna z najprestížnejších ratingových agentúr sveta, nepovažuje Autner tento fakt za handicap. „Čaro ratingu nie je výsostne len v používanej metodológii. Podstata dôveryhodnosti je v prvom rade v dobrých referenciách a schopných profesionálov,“ podčiarkol. Viesť cenovú vojnu v tejto oblasti nemá podľa Autnera zmysel. „Rozhodujúca bude kvalita,“ zdôraznil.
Za jednu z najviac podkapitalizovaných sfér považuje Slovenská ratingová agentúra komunálnu sféru. „Ich slabosťou je neschopnosť formálne prezentovať údaje o sebe.“ povedal Autner. Počet subjektov, ktoré budú na konci roka mať rating slovenskej agentúry, bude podľa neho menší ako desať.
MICHAL NALEVANKO