Oznámil, že o technických nedostatkoch zrúteného mosta hovoril už pred rokom a pol. V tom istom čase oznámil, že vláda sa rozhodla vypísať tender na výstavbu nového mosta. „Už vtedy bolo neskoro,“ oponoval mu prostredníctvom televízneho kanála RTP starosta dediny Castelo-do-Paiva Paulo Teixeira. Príbuzným obetí, ktoré prevažne žijú v okolitých dedinách, už podľa neho nepomôže ani kondolencia od „najvyššieho“, čím mal podľa agentúry Lusa zrejme na mysli predsedu vlády Antonia Guterresa. „Most mali začať stavať už dávno,“ zopakoval starosta.
Paradoxne práve včera sa v Porte začal súdny proces s dvoma demonštrantmi, ktorí 9. januára tohto roku vlastnými automobilmi zablokovali prístupové cesty k mostu, aby tak úrady i verejnosť upozornili na technické nedostatky železnej konštrukcie. Ich slová ale nikto nebral vážne.
Ďalšou kapitolou je podľa médií kapacita dvojposchodového autobusu Scania, ktorý sa do rieky zrútil so 67 pasažiermi. „Za prepravné maximum možno považovať 63 ľudí,“ povedal pre Expresso Joaquim Pinto Lopes, jeden z pracovníkov prepravnej firmy Asa D‘Ouro. Ako dodal, „mladý 25-ročný šofér jednoducho nemal oprávnenie zobrať do autobusu viac ľudí“.
Portugalský rozhlas včera ráno informoval, že k nehode došlo, keď sa všetky tri vozidlá vezúce spolu 77 pasažierov nachádzali v druhej polovici mosta. Podľa očitých svedkov bolo počuť silný rachot. Denník Expresso dodáva, že každý deň cez most prešlo takmer 1800 automobilov. „Všetci sme sa na most sťažovali. Často sa mi prihodilo, že v čase, keď som prechádzal cez most, bolo počuť škrípanie,“ povedal pre Expresso jeden z obyvateľov dediny Castelo-do-Paiva. Sťažnosti vodičov i obyvateľov okolitých dedín sa ale podľa neho väčšinou skončili na stole miestneho úradu pre verejné práce.
Štátny tajomník ministerstva verejných prác Luis Parreiarao pre TV kanál RTP povedal, že „vláda o potrebe výstavby nového mosta vedela“. Vypísanie tendra na výstavbu nového mosta sa podľa neho plánovalo na koniec tohto mesiaca.
(taa)