Klub reklamných agentúr Slovenska(KRAS)je profesijným združením združujúcim reklamné či presnejšie komunikačné a mediálne agentúry pôsobiace na slovenskom trhu. V súčasnosti má tridsať členov. Jeho základným poslaním je hájiť spoločné záujmy reklamného priemyslu, reprezentovať ho navonok, ako i riešiť prípadné sporné otázky v jeho vnútri. KRAS sa za roky svojej existencie bezpochyby stal významnou organizáciou v tejto oblasti. Okrem iných je členom Európskej asociácie komunikačných agentúr, Rady pre reklamu SR či Audit bureau circulation (kancelária overovania nákladov). Je vyhlasovateľom každoročne organizovanej súťaže kreativity Zlatý klinec a držiteľom licencie Americkej marketingovej asociácie pre organizáciu súťaže efektivity EFFIE. Zároveň je odborným garantom špecializovaných podujatí, konferencií a publikácií.
OD ZÁKONA K ZÁKONU
Je nepochybné, že z hľadiska budúcnosti trhu marketingovej komunikácie na Slovensku boli v poslednom roku či dvoch veľmi dôležité zmeny v oblasti legislatívy upravujúcej rámce poskytovania takýchto služieb. Bola pripravená a schválená novela Zákona o reklame, bol schválený Zákon o vysielaní a retransmisii, ďalej zákon o lotériách a im podobných hrách, potom takzvaný cestný zákon a v prerokúvaní sú pravidlá týkajúce sa miestnych daní a poplatkov. Všetky tieto, ale aj ďalšie úpravy významne zasahujú do podnikania v reklame. Niektoré viac, iné menej šťastne. KRAS vstupoval do procesu ich prípravy i schvaľovania, pričom sa snažil svojimi odbornými posudkami, pripomienkami i skúsenosťami so zahraničia formovať ich znenie tak, aby reklamný priemysel podporovali. I napriek jasným zlepšeniam v zákonoch vzťahujúcich sa k marketingovej komunikácii má súčasná situácia od spokojnosti ďaleko. Je stále badateľná snaha najmä neodborníkov vnímať reklamu ako míňanie peňazí, ktoré je treba regulovať a obmedzovať.
SÚŤAŽE
Každoročná súťaž kreativity Zlatý klinec, ktorú KRAS vyhlasuje, sa už stala súčasťou takpovediac koloritu reklamného diania na Slovensku. Porovnanie toho, čo agentúry - a to nielen členovia KRAS-u - za rok vytvorili, vytvára viac-menej reprezentatívny obraz o kreativite na trhu. Samozrejme, súčasťou súťaže sú hodnotenia, okolo ktorých sa v minulosti viedli viaceré diskusie. I tu KRAS v spolupráci s partnermi, najmä Art directors clubom, v tomto roku inicioval zmeny. Veľmi prestížnou súťažou, v tomto roku vyhlásenou KRAS-om po tretíkrát je súťaž efektivity EFFIE. V tomto porovnávaní sa podľa medzinárodných pravidiel hodnotí najmä dosiahnutý výsledok, čiže to, čo klientov väčšinou zaujíma najviac. Potešujúci je fakt, že z roka na rok stúpa nielen počet prihlásených príspevkov, ale aj ich kvalita. Aktivity KRAS-u zahŕňajú aj spoluprácu s médiami. Tu jedným z najdôležitejších cieľov je spustenie projektu peoplemetrov, teda elektronického kontinuálneho prieskumu sledovanosti televízií. Vzťahy s médiami sú však budované aj na úrovni public relations, kde KRAS nielen informuje o svojej činnosti, ale snaží sa aj prispievať k dobrému menu reklamy na Slovensku.
Autor: MILAN LECHNICKÝAutor je predsedom Legislatívno-zmierovacej stálej odbornej komisie KRAS-u, poradca Istropolitana D‘Arcy