Rada pre reklamu stráži etické zásady reklamy

Rada pre reklamu vznikla v roku 1995. Inšpiráciou k jej vzniku bola situácia v európskych krajinách, v ktorých vývoj reklamného priemyslu postupne priniesol potrebu vzniku združenia, kde by mali svojich reprezentantov všetky relevantné subjekty pôsobiace

na reklamnom trhu (od zadávateľov reklamy cez agentúry až po médiá) a ktorého úlohou by bolo stanovenie určitých etických zásad reklamy a ich „stráženie“. Združenia tohto typu sú postavené na etickej samoregulácii. To znamená, že jej členovia sa zaviažu dobrovoľne dodržiavať stanovené etické zásady, skôr ich porušovaniu v praxi predchádzať, ako ich následne trestať. Spoločenská vážnosť takýchto združení je veľká - garantujú ju už samotní jej členovia. Títo si napriek vzájomnej konkurencii uvedomujú, že neakceptovanie dohovorených pravidiel sa môže raz obrátiť práve proti nim a to ich môže stáť spoločenský kredit. A strata kreditu sa v takej citlivej oblasti, akou je oslovovanie spotrebiteľov prostredníctvom médií, môže veľmi rýchlo stať i stratou obchodnou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rada pre reklamu prijala Etické zásady reklamnej praxe (tzv. Etický kódex) a zriadila Arbitrážnu komisiu, ktorá posudzuje súlad jednotlivých sťažností občanov alebo inštitúcií na rôzne druhy reklám s kódexom.

Najdôležitejším momentom vo fungovaní etickej samoregulácie v oblasti reklamy je však spotrebiteľ - ten svojimi sťažnosťami upozorňuje reklamných tvorcov a klientov, ktorí si výrobu reklám zadávajú, na „tenký ľad“, keď sa naňho dostanú v snahe nájsť najoriginálnejšie a zároveň najefektívnejšie riešenie oslovenia potencionálnych zákazníkov. Žiadna firma, ktorá chce dlhodobo pôsobiť na trhu, nemá záujem „pohnevať si“ svojich spotrebiteľov napríklad urážlivou reklamou. Pravidlo, že „negatívna reklama je tiež reklamou“ je v tomto prípade veľmi krátkozraké. Na spus-tenie celého mechanizmu stačí jednoriadková sťažnosť spotrebiteľa doručená na Radu pre reklamu.

SkryťVypnúť reklamu

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu počas svojho fungovania posudzovala spolu vyše osemdesiat sťažností a vo viac ako polovici prípadov dala za pravdu sťažovateľom a svojím rozhodnutím zabezpečila, že sa dotknuté reklamy vytratili zo slovenských médií. (zm)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 312
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 907
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 385
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu