Rodičia za internát neplatili, škola získavala granty. Dnes už podľa Končokovej patrí medzi elitné gymnáziá. Podpora štátu sa presunula do integrácie rómskych detí na všetkých školách. "Rovnako ako u nás dostáva škola peniaze na žiaka - ak integruje rómske dieťa, dostane extra dotáciu."
Nejde o integráciu v rómskych triedach, ale triedach podľa predmetu, teda matematických či jazykových, spolu s inými žiakmi. Končoková hovorí, že internátne gymnáziá majú zmysel, ale len ako v Maďarsku - v spojení s "podporou v rámci celého systému" - a ani tak nie sú jediným riešením.
Z praxe Končoková vie, že u nás sa integrácii bránia rodičia "bielych detí", aj riaditelia "bielych škôl". Inštitút pre verejné otázky v Súhrnnej správe o stave Rómov kritizuje práve to, že rómske deti sú do špeciálnych škôl zaraďované často automaticky, alebo na základe testov, ktoré "neberú do úvahy ich odlišné jazykové a kultúrne pozadie".
(haj, mar)