Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Dušan Faktor v rozhovore pre týždenník Trend možné meškanie diaľnice pripustil. Cieľ dokončiť úsek do jesene 2006 považuje za smelý a realizovateľný skôr len teoreticky ako prakticky.
Problémovým je najmä úsek Sverepec - Vrtižer, ktorý by sa mal začať stavať budúci rok v novembri. Úsek zahŕňa aj Považskú Bystricu, kde stále chýba územné rozhodnutie o stavbe, ale aj presný plán, kde sa bude vlastne stavať. "Tento úsek je otázny. Do jesene 2006 je možné diaľnicu dokončiť, len ak sa začne stavať už tento rok," myslí si Dušan Mráz, generálny riaditeľ Doprastavu, ktorý stavia iný diaľničný úsek Vrtižer - Hričovské Podhradie.
Stavbu môžu skomplikovať napríklad vysporiadania pozemkov, na ktorých by mala diaľnica stáť. Prípadné prieťahy zabránia, aby sa výstavba chýbajúcich úsekov začala včas. "Každý takýto projekt má určitý technický čas realizácie. Neplatí, že ak desať robotníkov urobí stavbu za sto dní, tak sto ľudí to urobí za desať dní," povedal Faktor pre Trend. Ak sa však bude stavať na poslednú chvíľu, náklady sa môžu zvýšiť.
Majetkových sporov sa obáva aj minister dopravy Pavol Prokopovič. "Kde ide o pôdu, tam sa začínajú spory a prieťahy. Keď bude treba, použijeme aj vyvlastnenie," povedal. Táto alternatíva je však zdĺhavejšia ako odkupovanie pozemkov.
Odpredaj alebo vyvlastnenie bude komplikovať aj to, že veľká časť pôdy má neznámych majiteľov. "Najväčší problém je nedokonalosť evidencie, neukončené dedičské konania alebo neznámi vlastníci," vysvetľuje Faktor.
Hoci Slovensko automobilke diaľnicu sľúbilo, priame sankcie za jej včasné nedokončenie krajine nehrozia. "V prípade, že nebude dodržaný sľúbený termín, nevyplývajú z investičných zmlúv s Kia Motors a Hyundai Mobis pre štát žiadne finančné sankcie," informoval hovorca ministerstva hospodárstva Alexander Škurla.
Na diaľnicu nám požičia Európa
Peniaze na diaľnicu do Žiliny by mala Slovensku požičať Európska investičná banka. "Dohodli sme sa na čerpaní úveru 17,5 až 19 miliárd korún," informoval minister dopravy Pavol Prokopovič. Peniaze však začne Slovensko čerpať až v januári 2005 cez štátnu Diaľničnú spoločnosť, ktorá by mala vzniknúť v septembri. Dovtedy pôjde na urýchlené dobudovanie necelých päť miliárd zo štátneho rozpočtu.
Európska investičná banka poskytne Diaľničnej spoločnosti úver bez akejkoľvek štátnej garancie, požaduje však zabezpečenie príjmov spoločnosti do výšky minimálne 50 percent z poskytnutého úveru. Tie by mali tvoriť príjmy zo spoplatnenia diaľnic, rýchlostných ciest, ciest prvej triedy, ako aj podiel na spotrebných daniach z palív a mazív.
Šéf Slovenskej správy ciest Dušan Faktor o financovaní projektov povedal: "Východiská sú katastrofálne. Ak sa to nezmení, začaté stavby nevieme dokončiť. Doterajšie predstavy sú zlým vtipom, nerátali sme s tým, že peniaze z Európskej únie a súkromné zdroje majú nahrádzať štátne." (tc)