ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
automobilky Suzuki.
"Niektoré ceny išli hore, ale dosť aj dole. Najlacnejší Chrysler PT Cruiser stál v apríli 949-tisíc, teraz stojí 884-tisíc," hovorí predajca amerického Chryslera.
Jozef Dančo z Mazdy hovorí, že ceny najpredávanejších modelov nechali rovnaké, ale výrazne zlacneli niektoré vybrané modely. "Priemerne klesla cena zlacnených áut zhruba o 50-tisíc. Ostatné ceny sme nechali rovnaké, lebo my sme s výhľadom na vstup do únie znížili už v januári," hovorí Jozef Dančo.
Nezlacneli ázijské autá aj vďaka lepšiemu kurzu koruny? Analytik ľudovej Banky Mário Blaščák: "Posilnenie koruny, ktoré bolo od začiatku roka, nemá taký významný vplyv pri automobiloch. Kým fabrika vyrobí automobil, netrvá to deň-dva, trvá to istý čas. Od objednávky auta do jeho dodania prejde niekedy aj niekoľko mesiacov. Automobilky sú vystavené riziku pohybu kurzov na devízovom trhu." Hovorí, že zníženie cien je najmä vďaka nižšiemu clu. "A je tiež možné, že ázijské automobilky sa čoraz viac tlačia na európsky trh a zlacnením sa stávajú pre spotrebiteľov atraktívnejšie. Takže sčasti to môže byť aj otázka cenovej politiky. Pre spotrebiteľov môže byť len dobré, keď ceny automobilov klesnú, ale nemyslím si, žeby znižovanie malo ešte pokračovať," hovorí Blaščák.
Zníženie niektorých modelov po vstupe do únie očakával málokto. Výkonný viceprezident Združenia automobilového priemyslu Ľudovít Ujhely v januári odhadoval, že po znížení cla autá nezlacnejú, ale výrobcovia to využijú na posilnenie profitu. Okrem toho niektoré japonské automobilky presunuli časť výroby aj do Európy. Jeho slová potvrdzujú automobilky ako Nissan, Toyota, ktoré ceny áut nezmenili napriek nižšiemu clu. Toyota chce reagovať podľa toho, čo urobí konkurencia. Nezlacneli ani autá Daewoo, ale predajcovia hovoria, že teraz je väčšina modelov do konca mája v akcii, predávajú ich lacnejšie, ako uvádzajú v cenníku. Nevylučujú, že v júni vymyslia ďalšiu akciu.
Európske autá s cenami hýbali minimálne. Škoda zodvihla ceny modelov Fabia a Octavia o 5-tisíc korún. Superb zdražel o 10-tisíc. Fiat má ceny rovnaké, iba model Punto zdražel o 1,8 percenta.
Koniec dvojitej DPH
Kto si chce ojazdené auto kúpiť v zahraničí, od prvého mája nemusí platiť na Slovensku daň z pridanej hodnoty. Tú už totiž zaplatil v zahraničí. Cena dovážaných áut sa tak znížila takmer o pätinu. Ďalšie poplatky však zostali zachované. Pri dovoze jedno- a dvojročných áut sa za registráciu platí 30-tisíc korún. Kto si kúpi v zahraničí staršie auto, musí k tomuto poplatku pripočítať 10-tisíc korún za každý rok navyše. Majiteľ auta musí okrem toho zaplatiť aj 3-tisíc korún do recyklačného fondu a dve tisícky polícii za zápis do evidencie vozidiel. Za päťročné auto tak majiteľ na poplatkoch musí zaplatiť 65-tisíc korún. (pcs)