Seansa mágie nie je kauzou majstra Bulgakova

Divadelný súbor Disk Trnava: Kauza Bvlgakoff * Réžia: Dušan Vicen * Scéna: Milan Mikula * Kostýmy: Šimon Pán * Hudba: Marek Piaček * Hrajú: Vít Bednárik, Vlado Zboroň, Ján Rampák, Pavol Lančarič, Dana Gudabová, Zlatica Kazimírová, ...

RECENZIA / divadlo Divadelný súbor Disk Trnava: Kauza Bvlgakoff * Réžia: Dušan Vicen * Scéna: Milan Mikula * Kostýmy: Šimon Pán * Hudba: Marek Piaček * Hrajú: Vít Bednárik, Vlado Zboroň, Ján Rampák, Pavol Lančarič, Dana Gudabová, Zlatica Kazimírová, Jana Albertová, Ivan Kazimír, Michal Mažári, Milan Brežák Voľnú dramatizáciu presláveného románu Michaila Bulgakova Majster a Margaréta, ktorá mala premiéru pred rokom v pražskom Divadle Na zábradlí, opäť uviedol Disk v bratislavskom Nultom priestore A 4.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bulletin sľuboval úplné odhalenie seansy čiernej mágie, ktorú viedli tajomný Woland so svojimi kumpánmi Koroviovom a Azazelom. Ostatní účinkujúci na javisku, ktorým sivá väzenská rovnošata dodala punc nesvojprávnosti, štylizovali sa do sebavedomej masy. Na akciu poslúžila jednoduchá, pomerne stroho pôsobiaca mobilná scéna v zeleno-čiernych tónoch.

Stretnutie skupinky smrteľníkov s nadpozemskými silami bolo veľkorysým a vcelku dynamickým pojednávaním: o autorovi, príbehu, o Anuške, ktorá už rozliala olej, o Berliozovej odrezanej hlave, Gogoľovom Bobčinskom, bosoráckej Margaréte či o láske na rôzne spôsoby. Postavy si z predlohy na striedačku čítali pasáže a približovali tak pôvodný, strach naháňajúci dej románu.

Je to iba kniha, hovorili si a usilovali sa byť nad vecou. Prežívanie charakterov postáv zo začiatku smerovalo k tomu, že naivných, bohorovných dobrodincov sa skutočne čosi zmocňuje. Postupne sa však pre diváka čoraz viac stávali obeťou opakujúceho sa obrazu, z ktorého sa nedalo vystúpiť. Špiritistické orgie, vykonštruované z detailov príbehu, svojou komplikovanosťou trieštili atmosféru. Časom väčšina postáv začala pôsobiť nielen osamotene, ale aj rovnako. V akejsi pravej chvíli prišlo tradičné východisko: všetci svorne si dali pravý pekelný mok, ruskú Bvlgakoffku. Diváka z toho, pochopiteľne, vynechali. Hádam, aby zostal zvedavý, či sa medzi javiskom a hľadiskom zaiskrí, aj keď mu nenalejú.

SkryťVypnúť reklamu

Kým neviditeľný kocúr za klavírom udržiaval napätie, skupinka v rukách diablových služobníkov si s Bulgakovovou knihou poradila tak, že ju povýšila na obeť trhového mechanizmu. Napokon sa samohrajúci klavír k divákom fyzicky priblížil. Javisko sa však medzitým vzdialilo. A s ním aj zmysel seansy, ktorý spočíva v tom, že každý, kto sa na nej zúčastní, sa chtiac-nechtiac stane jej súčasťou.

Pontský Pilát neprišiel. Že sa na scéne ani nespomenul, nie je hriech. Je to len smutné, či už by zamlčaná rovina románu všetkých zaťažila, spôsobila im pôžitok, alebo ich nechala ľahostajnými. Ak Disk zámerne vynechal to, čo v dramatizácii nebolo prítomné, bol to nezrozumiteľný paradox.

Bulgakov bol podľa mnohých presvedčený, že v živote okrem smrti nič nie je náhoda. Jeho pero, požehnané Stalinom, znamenalo svojho času viac než len predmet nevinného záujmu. No vo faustovskom príbehu má aj dnes každý detail svoje presné miesto. Preto jeho román nemusí byť len knihou, ale aj príbehom svojho čitateľa.

SkryťVypnúť reklamu

Disk potvrdil, že scenár možno postaviť na ktorejkoľvek postave, myšlienke či situácii z románu. Uvažoval, či dramatizácia románu môže ktorúkoľvek jeho postavu, myšlienku či situáciu ignorovať alebo nie. Dokázal, že dobrý román sa dá preniesť na javisko. Jeho viditeľným zámerom však bolo vyhnúť sa otrockej dramatizácii, čím sa menej viditeľným stalo vedomie toho, že v dobrom divadle je otrocká dramatizácia de facto nemožná.

Divadelníci skúšali hovoriť o príčine zla. Pracovali s pocitmi, vedeli sa efektne radovať aj strachovať. Nepresvedčili však diváka o vlastnej pravde. A tak sa ho nemohli opýtať, či seansa čiernej mágie, teda Kauza Bvlgakoff, je naozaj iba divadlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 577
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 314
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 855
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu