Faktory korupcie v miestnej samospráve

Štúdia Transparency International identifikovala šesť základných faktorov (príčin) korupcie v samospráve.

Medzery v legislatívnom prostredí

Ústava napríklad nepriznáva Najvyššiemu kontrolnému úradu právomoc kontrolovať, ako obce hospodária s peniazmi na výkon takzvaných originálnych právomocí.

Iným príkladom je, že zákon o obecnom zriadení umožňuje obecným poslancom angažovať sa v obecných firmách, ale neukladá im pravidelne priznať svoje majetkové pomery.

Medzery sú aj vo všeobecne záväzných nariadeniach obcí. Za jednu z nich možno považovať "dominanciu" starostu čiže kompetenčnú prevahu výkonného orgánu obce na úkor zastupiteľstva. To je problémom napríklad vtedy, keď starosta sám má právomoc rozhodovať o prevode hnuteľného majetku obce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nedostatočný a nerovný prístup k informáciám

Zrejme jeden z najčastejších faktorov korupcie. Môže mať najmenej tri podoby:

Porušovanie zákonnej povinnosti

Najčastejšie ide o priame porušovanie zákona o slobode informácií - buď zanedbaním povinnosti poskytovať informácie prostredníctvom sprístupňovania (na žiadosť), alebo zanedbaním povinnosti zverejňovať informácie aktívne (na úradných tabuliach, obecným rozhlasom atď.).

Obchádzanie účelu zákona

Viackrát sa stalo, že poslanci rozhodli, že časť ich rokovania týkajúca sa hospodárenia s verejným majetkom bude neverejná, alebo že zasadanie zastupiteľstva bude "výjazdové".

Zneužívanie informačného privilégia

Typickými prejavmi je napríklad skupovanie lacnej obecnej pôdy poslancami či zamestnancami obce (ich blízkymi osobami), po ktorom nasleduje ich rekvalifikácia na stavebné parcely, ale aj "vynášanie" podrobných informácií o strategických investičných zámeroch obce, o verejných obstarávaniach či o presných kritériách výberových konaní výhradne v prospech vybranej skupiny subjektov.

SkryťVypnúť reklamu

Nedostatočná interná a externá kontrola samosprávy

Internú (vnútornú) kontrolu vykonáva hlavný kontrolór obce. V mnohých obciach však chýba, navyše, jeho inštituciálne postavenie je slabé, lebo ho volí a plat mu určuje obecné zastupiteľstvo.

Externú kontrolu vykonáva Najvyšší kontrolný úrad, no ten nemôže kontrolovať všetky peniaze, s ktorými obec hospodári, ale len tie, ktoré sú určené na prenesený výkon štátnej správy.

Konflikt verejných a súkromných záujmov

Poslanec napríklad môže byť konateľom mestskej televízie či bytového podniku, členom predstavenstva akciovej spoločnosti založenej obcou atď. Ako poslanec tak môže hlasovať o svojom vymenovaní (odvolaní) do funkcie v takejto spoločnosti či o prevode obecného majetku do nej.

Druhým problémom je prepojenie obchodných a podnikateľských aktivít poslancov (ich príbuzných) na obecný rozpočet. Pomerne často sa najmä vo väčších mestách stáva, že súkromné firmy poslancov vykonávajú pre mesto - nezriedka za nevýhodných podmienok pre samosprávu - niektoré komunálne služby (napríklad odvoz odpadu, údržbu mestských komunikácií, údržbu zelene), pričom občas majú takéto služby dokonca povahu monopolu.

SkryťVypnúť reklamu

Priestor na korupciu je aj u starostov, ak sú zároveň aktívni v orgánoch obecných obchodných spoločností, alebo ak sa priamo, či cez blízkych príbuzných zúčastňujú na zákazkách obce.

Nedostatočná etická infraštruktúra

Chýbajú jasné pravidlá prijímania darov a iných výhod, nestrannosť v správnom konaní a špecifikácia (ne)predpojatosti pracovníka, úprava postzamestnaneckých obmedzení a deklarovania majetkových príjmov jednotlivých aktérov či vzťahov s verejnosťou a médiami.

Slabá participácia verejnosti na kontrole samosprávy

Verejnosť sa o činnosť samosprávy veľmi nezaujíma. Efektívny tlak zdola, monitorovanie činnosti samosprávy, príprava odborných analýz zameraných na jednotlivé verejné politiky, ktoré obec pripravuje, ich komunikácia širšej verejnosti, odborná analýza prijatých rozhodnutí, ako aj vykonávanie monitorovacích aktivít môžu znamenať zvýšenie rizika odhalenia korupčného správania sa a zvyšovanie skladania účtov občanom.

SkryťVypnúť reklamu

(joč)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu