Medzery v legislatívnom prostredí
Ústava napríklad nepriznáva Najvyššiemu kontrolnému úradu právomoc kontrolovať, ako obce hospodária s peniazmi na výkon takzvaných originálnych právomocí.
Iným príkladom je, že zákon o obecnom zriadení umožňuje obecným poslancom angažovať sa v obecných firmách, ale neukladá im pravidelne priznať svoje majetkové pomery.
Medzery sú aj vo všeobecne záväzných nariadeniach obcí. Za jednu z nich možno považovať "dominanciu" starostu čiže kompetenčnú prevahu výkonného orgánu obce na úkor zastupiteľstva. To je problémom napríklad vtedy, keď starosta sám má právomoc rozhodovať o prevode hnuteľného majetku obce.
Nedostatočný a nerovný prístup k informáciám
Zrejme jeden z najčastejších faktorov korupcie. Môže mať najmenej tri podoby:
Porušovanie zákonnej povinnosti
Najčastejšie ide o priame porušovanie zákona o slobode informácií - buď zanedbaním povinnosti poskytovať informácie prostredníctvom sprístupňovania (na žiadosť), alebo zanedbaním povinnosti zverejňovať informácie aktívne (na úradných tabuliach, obecným rozhlasom atď.).
Obchádzanie účelu zákona
Viackrát sa stalo, že poslanci rozhodli, že časť ich rokovania týkajúca sa hospodárenia s verejným majetkom bude neverejná, alebo že zasadanie zastupiteľstva bude "výjazdové".
Zneužívanie informačného privilégia
Typickými prejavmi je napríklad skupovanie lacnej obecnej pôdy poslancami či zamestnancami obce (ich blízkymi osobami), po ktorom nasleduje ich rekvalifikácia na stavebné parcely, ale aj "vynášanie" podrobných informácií o strategických investičných zámeroch obce, o verejných obstarávaniach či o presných kritériách výberových konaní výhradne v prospech vybranej skupiny subjektov.
Nedostatočná interná a externá kontrola samosprávy
Internú (vnútornú) kontrolu vykonáva hlavný kontrolór obce. V mnohých obciach však chýba, navyše, jeho inštituciálne postavenie je slabé, lebo ho volí a plat mu určuje obecné zastupiteľstvo.
Externú kontrolu vykonáva Najvyšší kontrolný úrad, no ten nemôže kontrolovať všetky peniaze, s ktorými obec hospodári, ale len tie, ktoré sú určené na prenesený výkon štátnej správy.
Konflikt verejných a súkromných záujmov
Poslanec napríklad môže byť konateľom mestskej televízie či bytového podniku, členom predstavenstva akciovej spoločnosti založenej obcou atď. Ako poslanec tak môže hlasovať o svojom vymenovaní (odvolaní) do funkcie v takejto spoločnosti či o prevode obecného majetku do nej.
Druhým problémom je prepojenie obchodných a podnikateľských aktivít poslancov (ich príbuzných) na obecný rozpočet. Pomerne často sa najmä vo väčších mestách stáva, že súkromné firmy poslancov vykonávajú pre mesto - nezriedka za nevýhodných podmienok pre samosprávu - niektoré komunálne služby (napríklad odvoz odpadu, údržbu mestských komunikácií, údržbu zelene), pričom občas majú takéto služby dokonca povahu monopolu.
Priestor na korupciu je aj u starostov, ak sú zároveň aktívni v orgánoch obecných obchodných spoločností, alebo ak sa priamo, či cez blízkych príbuzných zúčastňujú na zákazkách obce.
Nedostatočná etická infraštruktúra
Chýbajú jasné pravidlá prijímania darov a iných výhod, nestrannosť v správnom konaní a špecifikácia (ne)predpojatosti pracovníka, úprava postzamestnaneckých obmedzení a deklarovania majetkových príjmov jednotlivých aktérov či vzťahov s verejnosťou a médiami.
Slabá participácia verejnosti na kontrole samosprávy
Verejnosť sa o činnosť samosprávy veľmi nezaujíma. Efektívny tlak zdola, monitorovanie činnosti samosprávy, príprava odborných analýz zameraných na jednotlivé verejné politiky, ktoré obec pripravuje, ich komunikácia širšej verejnosti, odborná analýza prijatých rozhodnutí, ako aj vykonávanie monitorovacích aktivít môžu znamenať zvýšenie rizika odhalenia korupčného správania sa a zvyšovanie skladania účtov občanom.
(joč)