Každé druhé osobné auto na lízing už smeruje k nepodnikateľom

Súkromné osoby predstavujú už viac ako tretinu klientov lízingových spoločností. Veľkosť tejto skupiny z roka na rok rastie. Lízing je pritom pôvodne ako nástroj financovania investícií určený najmä podnikateľom. Svedčia o tom i európske štatistiky.

V Európe predstavovali súkromné osoby v roku 2002 necelých osem percent klientov. V niektorých krajinách to bolo viac, napríklad v Rumunsku 40 percent, v Rakúsku 30 percent, v Maďarsku dokonca až 75 percent. V niektorých štátoch to ale naopak bolo zanedbateľné percento. Napríklad v Dánsku menej ako jedno percento, v Belgicku niečo cez jedno percento, vo Švédsku necelé dve percentá. Podiel nepodnikateľov na skupine klientov lízingu závisí od stupňa rozvoja financovania nákupov v danej krajine a od miestnej legislatívy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každý druhý klient

Na Slovensku majú občania záujem najmä o lízing osobných automobilov. Minulý rok tvorili dokonca polovicu zákazníkov v tomto segmente. Touto formou si v roku 2003 zaobstaralo automobil 24189 osôb, hodnota áut predstavovala 7,6 mld. Sk. Záujem občanov je každým rokom vyšší. Ešte v roku 2000 tvorili tretinu klientov. Bolo ich 12343 a hodnota áut dosiahla 3,9 mld. Sk.

Lízing je pritom svojou podstatou určený najmä na financovanie investícií firiem. Túto úlohu podporuje i štát. Prostredníctvom lízingu môžu podnikatelia zahrnúť do nákladov svoje investície rýchlejšie ako pri nákupe v hotovosti alebo prostredníctvom úveru.

Osobný automobil na lízing sa napríklad do nákladov spoločnosti môže dostať za tri roky, pri kúpe v hotovosti alebo na úver za štyri roky. Pri strojoch a zariadenia zaradených do druhej odpisovej skupiny sú to prostredníctvom lízingu necelé štyri roky, v prípade hotovosti šesť rokov. Spotrebitelia ale z tejto výhody lízingu neťažia. Neúčtujú, zvýhodnené odpisovanie ich teda nezaujíma.

SkryťVypnúť reklamu

I za jeden deň

Lízing ich však láka inak. Najmä rýchlosťou a jednoduchosťou jeho vybavenia. Okrem lízingu sa spotrebiteľ môže pri nedostatku hotovosti rozhodnúť pre úver. Pri ňom ale musí absolvovať zdĺhavé kolo vybavovania a predkladania dokladov. Banky majú na svojich zákazníkov tvrdšie kritériá ako lízingové spoločnosti. Pri lízingu stačí predložiť menej dokladov a splniť menej podmienok. Možno ho vybaviť i v priebehu jedného dňa.

Napríklad CAC Leasing Slovakia, a.s., Bratislava požaduje od svojich klientov pri osobnom automobile lacnejšom ako 500 tis. Sk a akontácii vyššej ako 30 percent dva doklady totožnosti, potvrdenie o zamestnaní a číslo účtu v banke. Získanie lízingu je v spoločnosti podľa jej vyjadrení možné do jedného dňa.

SkryťVypnúť reklamu

ČSOB Leasing, a.s., Bratislava požaduje od nepodnikateľov pri lízingu osobných áut občiansky preukaz, rodný list a potvrdenie o príjme. Dĺžka času získania lízingu je rovnako jeden deň.

V spoločnosti Volkswagen Finančné služby Slovensko, s.r.o., Bratislava, ktorá poskytuje lízing len na osobné automobily, stačia na získanie lízingu dva doklady totožnosti a potvrdenie manžela o súhlase s lízingom. Len pri akontácii nižšej ako 30 percent požaduje spoločnosť i potvrdenie o výške príjmu.

Objavuje sa konkurent

Aj samé lízingové spoločnosti ale pripúšťajú, že vysoký podiel nepodnikateľov medzi ich klientmi nebude pravdepodobne trvať dlho.

V krátkom čase zrejme vstúpia na trh financovania osobných áut viac spotrebné úvery. Už teraz viaceré banky ponúkajú spotrebný úver na nákup osobného auta. Zatiaľ ale hodnota pridelených úverov veľkú úroveň nedosahuje.

SkryťVypnúť reklamu

Banky od začiatku minulého roka môžu využívať záložný register hnuteľných vecí. Vybavenie úveru to môže urýchliť a zjednodušiť. Ručiť možno i vecou kúpenou na úver. Nároky na iné podmienky vybavenia úveru to znižuje. Banky teda pravdepodobne priblížia podmienky svojich úverov lízingu a vytvoria mu výraznejšiu konkurenciu.

Peter Apolen

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 393
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 990
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 215
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 103
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 784
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 652
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 646
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu