číslo, alebo môžu byť sfalšované doklady, takže na prvý pohľad môže vyzerať všetko v poriadku. Podľa odhadov jazdí na Slovensku približne stotisíc automobilov s nelegálnym pôvodom, čo je približne každé ôsme auto. Po kúpe, niekedy i po uplynutí dlhšieho času, teda môže nový majiteľ auta zažiť nepríjemné prekvapenie.
Na trhu však pôsobia spoločnosti, ktoré toto riziko môžu znížiť. Overujú v evidenciách na Slovensku a v zahraničí či vozidlo nebolo odcudzené a či neboli zmenené jeho doklady a identifikačné znaky. V prípade, že overovacia spoločnosť odporučí zákazníkovi vozidlo kúpiť, dáva mu záruku za legálny pôvod. Ak polícia auto neskôr zabaví, preplatí firma klientovi jeho hodnotu.
Cena za overenie identifikačných znakov auta sa pohybuje podľa objemu motora vozidla do päťtisíc korún. Overenie pôvodu v evidencií automobilov v zahraničí stojí ďalších 1 500 až 2 500 korún. Posudok o overení je väčšinou podmienkou lízingových spoločností na získanie lízingu. V niektorých prípadoch ho vyžadujú i poisťovne.
Na význam a podstatu overovania pôvodu a originality dokladov a identifikačných znakov auta sme sa spýtali zástupcov všetkých troch spoločností, ktoré v súčasnosti na Slovensku túto službu poskytujú.
* Prečo je podľa vás pre klienta výhodné nechať si overiť pôvod vozidla?
Jaroslav Fusek - Car Detect Slovakia, s.r.o., Bratislava - Na ilustráciu použijem štatistické údaje z Českej republiky. V roku 2003 bolo do ČR dovezených 145 tisíc ojazdených osobných automobilov. Ich priemerná deklarovaná hodnota bola 58 tis. Kč. Pri priemernej predajnej cene približne 150 tis. Kč išlo pravdepodobne z veľkej časti o havarované vozidlá. Z dovezených ojazdených áut 30 tisíc však nebolo nikdy registrovaných. Ide o vozidlá, ktoré sa doviezli na náhradné diely alebo pre doklady, ktoré sa použijú na legalizáciu kradnutých vozidiel. Odhaduje sa, že v ČR jazdí približne 400 až 500 právne nevyhovujúcich vozidiel. Ak polícia jednoznačne identifikuje pôvod takéhoto vozidla, následne ho vrátia pôvodnému majiteľovi. Alebo vozidlo zadržia a jeho pôvod a originalita je predmetom vyšetrovania. To môže trvať aj niekoľko rokov.
Ján Varga - Trans Holding Group Slovakia (THG), s.r.o., Bratislava - Overenie pôvodu, teda overenie, či vozidlo nie je odcudzené, či bolo v krajine pôvodu vôbec evidované a následne korektným spôsobom odhlásené, by nemalo byť len výhodné, ale povinné. To znamená, že pri každom individuálne dovezenom vozidle, by malo byť podmienkou pre jeho prihlásenie do evidencie motorových vozidiel, predloženie hodnoverného dokladu o overení pôvodu.
Róbert Zrubák - IRIS Slovakia, s.r.o., Banská Bystrica - Sú známe dva spôsoby legalizácie od-
cudzených motorových vozidiel. Buď identifikátory na vozidle zostanú nedotknuté a sfalšujú sa doklady, alebo sa s použitím originálnych dokladov a prerazením čísla karosérie a motora sfalšuje celé vozidlo. Preto je nevyhnutné zistiť pravosť a originalitu dokladov a identifikátorov na vozidle a preveriť správnosť týchto údajov v príslušných evidenciách.
* Z čoho pozostáva samotné preverenie? Aké služby poskytujete?
Jaroslav Fusek - Car Detect - Ponúkame dokladové overenie pôvodu ojazdených vozidiel a fyzickú expertízu. Dokladová previerka pôvodu sa zakladá na preverení pôvodu vozidla v zadanom štáte na základe úplného čísla karosérie vozidla. Zisťujeme, či v zadanej krajine bolo vozidlo registrované a riadne odhlásené, prípadne či dôvodom odhlásenia bola totálna škoda na vozidle. Pri fyzickej expertíze sa nedeštruktívnou metódou skúmajú všetky dostupné identifikačné znaky vozidla. Okrem toho sa tiež zameriavame na zásahy do karosérie. Fyzickou expertízou možno odhaliť zásahy na vozidle, ktoré by dokladovou previerkou čísla karosérie neboli zistené.
Ján Varga - THG - Hlavným pilierom činnosti našej spoločnosti je kontrola pôvodnosti vozidiel (kontrola identifikačných znakov). Trh však od nás začal požadovať aj overovanie pôvodu vozidiel, preto sme ho do našich služieb zahrnuli tiež. V rámci kontroly pôvodnosti je možné zistiť, či skutočne ide o to isté vozidlo, ktorého údaje sú v predložených sprievodných dokladoch. Teda, či nedošlo k neoprávnenej manipulácií s identifikačnými znakmi kontrolovaného auta. Okrem toho sa kontroluje správnosť údajov uvádzaných v sprievodnej dokumentácií vozidla, kde dochádza veľmi často k nepresnostiam alebo k takzvaným administratívnym omylom. Zákazník získa aj informáciu o tom, či kontrolované vozidlo bolo už v minulosti havarované a aj následne opravované.
Róbert Zrubák - IRIS - Ponúkame kontrolu identifikátorov vozidiel a tiež preverujeme pôvod automobilov. Spoločnosť okrem toho prevádzkuje medzinárodný registračný a informačný systém
IRIS, ktorý poskytuje informácie o aktuálnych stavoch vozidiel, ich právoplatných vlastníkoch, o sekundárnych identifikátoroch pre účely identifikácie zmiznutých, odcudzených a zmanipulovaných vozidiel. Systém spolupracuje s informačným systémom Policajného zboru SR. Spoločnosť spravuje i medzinárodný systém pátracej evidencie s prepojením na hraničné prechody.
* Koľko overenie stojí a ako dlho trvá?
Jaroslav Fusek - Car Detect - V závislosti na rozsahu previerky sa ceny pohybujú v rozmedzí od 1 620 do 5 420 Sk. Overenie pôvodu v európskych krajinách trvá od dvoch do ôsmich dní. V Nemecku sme napríklad schopní dokladovo overiť pôvod vozidla, ak poznáme pôvodnú registračnú značku do 36 hodín. Fyzickú expertízu vykonávame do dvoch pracovných dní.
Ján Varga - THG - Cena kontroly pôvodnosti sa pohybuje od 2 640 Sk pre osobné autá a do 5 680 Sk pre nákladné vozidlá a autobusy. Cena kontroly pôvodu je jednotná - 2 508 Sk. Kontrola pôvodnosti trvá približne jednu hodinu, kontrola pôvodu prebieha spravidla tri pracovné dni.
Róbert Zrubák - IRIS - Overenie identifikačných znakov stojí pri osobných autách do 4 500 Sk, pri nákladných je to do 6 300 korún, preverenie pôvodu v zahraničí stojí 1 428 Sk. Kontrola originality znakov trvá približne jednu hodinu. Preverenie dokladov v zahraničí spravidla od troch do desiatich dní. Niektoré krajiny, ako napríklad Holandsko, je možné preveriť expresne v ten istý deň do konca pracovného času.
* Je možné, že napriek vášmu negatívnemu nálezu bude vozidlo pre nelegálny pôvod zabavené? Poskytujete záruku na výsledok kontroly?
Jaroslav Fusek - Car Detect - Posudzovanie právnej nezávadnosti vozidla je v mnohých prípadoch subjektívna záležitosť, pretože pri fyzickej expertíze je napríklad veľmi ťažké preukázať, či pri oprave vozidla boli použité diely pochádzajúce z trestnej činnosti alebo nie. Ak je našou spoločnosťou označený výsledok kontroly číslom jedna, to znamená, že vozidlo odporúčame ku kúpe, poskytujeme garanciu na správnosť takéhoto výsledku a to v rozsahu časovej ceny prevereného vozidla.
Ján Varga - THG - Každá evidencia vozidiel obsahuje bohužiaľ, množstvo nepresností. Preto záruku na preverenie pôvodu (v evidenciách vozidiel v zahraničí a v SR) neposkytujeme. Ručiť absolútne za relevantnosť takejto informácie nie je možné. Pri kontrole pôvodnosti (fyzickej kontrole znakov) garantujeme v prípade našej chyby, stopercentné vrátenie aktuálnej ceny vozidla.
Róbert Zrubák - IRIS - Aj napriek negatívnemu nálezu je zabavenie vozidla možné. Na vozidle možno vykonať zmeny bezprostredne po kontrole ešte v ten istý deň. Teoreticky je tiež možné sfalšovať odborný posudok alebo vymeniť automobil po kontrole - predávajúci vám poskytne vozidlo s posudkom, ktorý patrí inému autu. Zákazník si preto môže pravosť nášho odborného posudku a údaje v ňom overiť na internetovej stránke www.vozidlo.sk. Za správny výsledok kontroly poskytujeme záruku.
* Aký podiel z evidovaných vozidiel na Slovensku pochádza podľa vášho názoru z trestnej činnosti?
Jaroslav Fusek - Car Detect - Odhadnúť presné číslo je veľmi zložité. Ale z našich skúseností vieme, že nejde o ojedinelé prípady. Pretože po obchode s drogami, figuruje na druhom mieste príjmov organizovaných kriminálnych skupín obchod s kradnutými autami.
Ján Varga - THG - Na cestách Slovenska jazdí viac ako stotisíc vozidiel, ktoré by nevyhoveli kontrole pôvodnosti alebo pôvodu. Je to každé 12. až 13. auto.
Róbert Zrubák - IRIS - Presné štatistiky pochopiteľne neexistujú. Hypoteticky by sa to mohlo pohybovať na úrovni 10 až 12 percent. Je to 100 až 150 tisíc neoprávnene pozmenených vozidiel a dokladov na území Slovenska, čo nie je malé číslo. Presnejšiu štatistiku by bolo možné stanoviť v prípade kontroly každého vozidla. V Maďarsku, kde je táto povinnosť zavedená sa hypotetický predpoklad potvrdil.
* Aké je percento prípadov nelegálneho pôvodu vozidla pri vašich previerkach?
Jaroslav Fusek - Car Detect - Dlhodobo sa podiel vozidiel, ktoré naša spoločnosť neodporučí ku kúpe, pohybuje medzi 11 až 13 percentami.
Ján Varga - THG - Na začiatku činnosti THG Slovakia (spoločnosť vznikla v roku 2000) to bolo každé piate vozidlo. Dnes je to však už len každé dvadsiate. Dnes k nám už problémové vozidlá radšej ani nevozia, predávajú sa však aj bez takejto kontroly.
Róbert Zrubák - IRIS - Vzhľadom na skutočnosť, že ten kto vie, že s vozidlom nie je čosi v poriadku, na kontrolu dobrovoľne nepríde, pohybuje sa percento problémových vozidiel na úrovni približne štyroch percent.
Peter Apolen