Prvou a aj po niekoľkých rokoch dominujúcou komoditou obstarávanou prostredníctvom splátkového nákupu je biela a čierna technika. Práve predajne, ktoré ich predávali boli prvými lastovičkami, kde bolo možné realizovať popri klasickom platení aj platenie prostredníctvom splátok.
Podobne, ako sa rozširovali možnosti akontácie, výška poskytnutého úveru, ako aj lehota splácania úveru, zväčšovala sa aj ponuka tovaru, ktorý sa dal takýmto spôsobom zadovážiť. Počet zmluvných predajní, resp. ponuka v katalógoch sa z roka na rok rozširuje. Je to vďaka aktivite splátkových spoločností, ale pochopili to aj samotní predajcovia, ktorí túto alternatívu vítajú, pretože im umožňuje realizovať väčšie množstvo obchodov.
Škála predajní, ktoré umožňujú nákup na splátky sa z roka na rok rozširuje a označenie jednotlivých splátkových spoločností na dverách najrôznejších typov obchodov pribúda. Napriek všetkému sú však dominujúcou komoditou, tak ako na začiatku, práve biela a čierna technika, v poslednom čase pribudol aj nábytok. Z toho vyplýva, že ľudia si takouto formou financovania vybavujú domácnosť. Voľný čas, šport a podobné aktivity sa takto financujú oveľa menej.
"Biela a čierna technika predstavujú vyše šesťdesiat percent predaja na splátky. Významnými komoditami sú nábytok, záhradná technika, stavebné diely, športové potreby a dovolenky," priblížil nám situáciu Martin Siblík z Home Credit Slovakia. Peter Fecko: "Pri prvom nákupe zákazníci GE Capital Multiservis nakupujú hlavne čiernu a bielu techniku, prípadne mobilné telefóny." Podľa neho v poslednom čase možno sledovať postupný pokles záujmu zákazníkov o nákup kuchynských spotrebičov a naopak nárast záujmu o financovania nákupu chladničiek, mrazničiek, čiernej techniky, televízorov a výpočtovej techniky. "Takisto je viditeľný trend, keď zákazníci čoraz častejšie využívajú nákup na splátky pri financovaní tovaru každodennej spotreby. Aj to napokon potvrdzuje popularitu úverových kariet. Napríklad priemerná výška ďalších nákupov pro-
stredníctvom OK karty Multiservisu bola v roku 2003 na úrovni
1 300 Sk. Jednoznačne to potvrdzuje, že tento produkt sa využíva na menšie nákupy tovarov každodennej spotreby." Aj nakupujúci na splátky prostredníctvom katalógu Triangel nakupujú podobnú skupinu výrobkov - jednoznačne dominujú televízory, chladničky, práčky, domáce kiná. Hitom aj v prípade spoločnosti Cetelem Slovensko je čierna a biela technika, trojicu najlepších uzatvára nábytok. "Popri týchto hlavných komoditách možno hovoriť aj o sezónnosti pri ďalších skupinách výrobkov. Na jar je vo zvýšenej miere záujem o bicykle a stavebný materiál. Veľmi obľúbená je tiež záhradná technika," priznáva Andrea Trebuľová.
Najfrekventovanejšie úvery okolo 10 000 Sk
Najčastejšia výška poskytovaného úveru sa podľa splátkových spoločností pohybujú približne od 10 000 do 20 000 Sk. V prípade katalógu Triangel je najfrekventovanejšia výška úveru 11 000 Sk. Zvyčajne sa nakupujú výrobky v cenovej hladine 9 000 až 10 000 Sk, z katalógu Nábytok a bývanie 20 000 Sk a viac. Ako nám potvrdila Jana Rothová zo spoločnosti Quatro, ich klienti pri nákupe na splátky využívajú akontácie 0,10 a 30 percent pri počte 10,6 a 15 splátok. Priemerná hodnota zmluvy sa pohybuje okolo 15 000 Sk, pri čiernej technike vo výške 25 000 Sk.
Sezónne vplyvy aj pri nákupe na splátky
Podobne ako pri klasických nákupoch sa sezónnosť premieta aj do splátkového financovania. V tomto období dávajú ľudia prednosť nákupu predovšetkým záhradnej techniky, prípadne dovolenky, v lete sa výraznejšie predáva biela technika, na jeseň zasa čierna technika. "Vo všeobecnosti však možno povedať, že klienti využívajú nákup na splátky najmä v predvianočnom období," pripomína Martin Siblík z Home Credit Slovakia. Za najsilnejšie obdobie pre nákup na splátky považuje aj Peter Fecko z pohľadu GE Capital Multiservis takisto Vianoce - mesiace október, november, december. "Pre zaujímavosť v roku 2003 bol napríklad najúspešnejším dňom 23. december." Vianoce sú najsilnejším obdobím aj pri katalógoch Trianglu. "Nákupom na splátky sa darí v obdobiach, ktoré sú vždy spojené s väčšími výdavkami. V jarnom období ide o financovanie vecí súvisiacich s úpravou záhrad či bytov. Jeseň je spojená s návratom detí do škôl. Výrazné sú, samozrejme, Vianoce," hovorí A. Trebuľová z Cetelem Slovensko. (rbs)