násť rokov, inak nie je vek limitujúcim faktorom. Podľa vyjadrenia Martina Siblíka zo spoločnosti Home Credit Slovakia, skupina klientov, ktorí preferujú nákup na splátky sa pohybuje medzi 25 až 50 rokov. "Objavujú sa však aj osemnásťroční záujemcovia a zaujímavosťou je, že našou klientkou je aj 84-ročná babička." Výrazné zmeny v zložení ľudí nakupujúcich podľa neho nenastali. "Ľudia si však zvykli nakupovať na splátky a tento spôsob financovania využívajú nielen mladší, ale postupne sa veková hranica zvyšuje a začínajú ho využívať i starší, možno v minulosti viac konzervatívnejší klienti." Podobné vekové zloženie je aj pri splátkovej spoločnosti GE Capital Multiservis - 25 až 55 rokov. "Ide o neustále populárnejšiu alternatívu financovania medzi širokou verejnosťou bez rozdielu príjmu či veku," pripomína Peter Fecko, ktorý sledoval vývoj v GE Capital Multiservis. "Napríklad z trhových prieskumov vyplýva, že za posledné roky využila nákup na splátky viac než jedna šestina obyvateľov Slovenska a tento trend má neustále stúpajúcu tendenciu. Podľa prieskumov TNS SK z jesene minulého roka sa takmer 14 percent opýtaných vyjadrilo, že má záujem o nákup na splátky v najbližších mesiacoch." Spoločnosť Quatro zaznamenala v minulom najväčšie percento klientov z Bratislavského, Košického a Prešovského kraja vo veku od 26 do 40 rokov.
Splátky volia zvyčajne priemerne zarábajúci
Zaujímalo nás tiež, aká príjmová skupina obyvateľstva preferuje nákup na splátky. Martin Siblík, Home Credit Slovakia: "Príjem štandardného klienta je v rozmedzí plus/mínus 25 percent priemernej mzdy na Slovensku. Nejde ani "o chudobných" ani "o bohatých"
klientov, môžeme povedať, že sú to priemerne zarábajúce osoby." Peter Fecko: "Typický zákazník Multiservisu je vo veku 25 až 55 rokov so stredoškolským vzdelaním a priemerným čistým príjmom 10 000 Sk mesačne. Väčšiu časť zákazníkov pritom tvoria ženy, ktorých podiel je 54 percent."
Podľa slov Andrey Trebuľovej z Cetelem Slovensko, klienti spoločnosti sú naozaj rôzneho veku a s rôznymi príjmami. "Zaznamenávame však nový trend, keď o nákup na splátky majú záujem aj ľudia z vyšších príjmových skupín, ktorí by si síce mohli dovoliť kúpiť tovar v hotovosti, ale vyberú si práve možnosť postupného splácania v mesačných splátkach." Za plus v prospech splátkového predaja takisto označila zmenu v informovanosti ľudí o takejto alternatíve nákupu tovaru a "vo vnímaní tohto spôsobu financovania svojich nákupov ako niečoho bežného".
Veľmi podobná situácia je aj v prípade ľudí, ktorí sa rozhodli pre nákup prostredníctvom katalógov Triangel. Tento spôsob nákupu na splátky uprednostňuje veková skupina od 30 do 45 rokov, ide o ľudí zo strednej príjmovej skupiny. Ako nám potvrdili na marketingu spoločnosti Tatracredit, ktorá ponúka splátkový predaj pro-
stredníctvom katalógov Triangel, v poslednom období začali túto alternatívu využívať aj mladšie vekové skupiny.
Vekové zloženie klientov splátkových spoločností sledoval aj posledný prieskum GfK Slovakia. Najpočetnejšou skupinou sa ukázali mladí ľudia vo veku 20 - 29 rokov - tí tvoria tretinu nakupujúcich na splátky, ďalej nasleduje kategória 30 - 39 rokov (23,4 percenta) a potom 40 - 49 rokov (18,1 percenta). S rastúcim vekom teda intenzita nákupov na splátky klesá, jednoznačne dominujú mladí ľudia, mladé rodiny, u ktorých je predpoklad, že si vybavujú domácnosti a ich úspory nemusia byť dostatočné na zabezpečenie určitých druhov tovarov.
(rbs)