Popri tradičnom predaji sa na našom trhu už stabilne udomácnil aj splátkový predaj, dokonca možno povedať, že pri určitých komoditách je to prevažujúci spôsob obstarávania. Kým v predchádzajúcich rokoch sa takýmto spôsobom mohol nakupovať len veľmi zúžený sortiment, postupom času splátkové spoločnosti rozšírili tento spôsob financovania na najrôznejšie komodity. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa splátkový predaj stal naozaj rozšíreným spôsobom financovania.
Úverovanie nákupov
Predajní s logom splátkových spoločností a predovšetkým s takouto alternatívou financovania skutočne pribúda. Samotní obchodníci pochopili, že je aj pre nich výhodným riešením - pomáha im dosahovať lepšie predajné výsledky. Na ilustráciu, v roku 2003 dosiahol objem prefinancovaného tovaru a finančných pôžičiek poskytnutých spoločnosťami splátkového predaja združenými v asociácii hodnotu 12,5 mld. Sk, spoločnosti tak uzatvorili viac ako 1,1 milióna zmlúv. Podľa aktuálnych informácií zo spoločností, aj tento rok naznačuje výrazný záujem obyvateľstva o úverovanie svojich nákupov, rastie aj využívanie kreditných kariet.
Jednoduchosť vybavovania
Krokom vpred sa ukázalo aj zjednodušenie vybavovania splátkového nákupu. Konečnému spotrebiteľovi odpadlo veľa povinností, ktoré by inak súviseli so získavaním finančnej hotovosti na nákup. Aj preto nakupujúci hovoria o jednoznačných výhodách. Vedia síce, že zaplatia o niečo viac než je predajná cena tovaru, avšak skutočnosť, že môžu tovar využívať ihneď je pre nich dostatočným motívom. Odpadá navyše čas, ktorý by potrebovali na našetrenie hotovosti, prípadne čas, ktorý by súvisel so získaním peňažných prostriedkov iným spôsobom. Napokon pri rozumnej miere nákupu a využitia splátkovej alternatívy je možné dosiahnuť také mesačné splátkové zaťaženie, ktoré výrazne neohrozí mesačný rozpočet. Pre mnohé rodiny je to napokon jediným riešením ako preklenúť nedostatok financií nevyhnutných na získanie daného tovaru.
Netreba našetriť celú sumu
Náklonnosť ľudí nakupovať na splátky odzrkadľuje aj posledný pries-kum spoločnosti GfK Slovakia z marca tohto roku. Veď spomedzi viacerých alternatív úverovania obyvateľstva výrazne dominuje práve splátkový predaj. Z tisíc respondentov ho v súčasnosti využíva 16,2 percenta z nich, spotrebný úver v banke 5,9 percenta, povolené prečerpanie na bežnom účte iba 4,9 percenta a kreditnú úverovú kartu využívajú len dve percentá opýtaných.
Dôvodov, pre ktoré ľudí využívajú túto formu financovania je viacero. Jednoznačne dominuje skutočnosť, že na tovar nemusia našetriť celú sumu - na začiatok stačí len malá časť ceny tovaru. Nezanedbateľnou výhodou predaja na splátky napríklad pred úvermi v banke je, že predaj na splátky sa dá vybaviť priamo v predajni a takisto, že pri opätovnom nákupe nemusia predkladať už žiadne doklady. Za výhodu ľudia označujú aj fakt, že splátkový predaj je prístupný každému a predovšetkým dostupný takmer pre každého.
Prieskum sledoval aj skutočnosť, ktoré spoločnosti splátkového predaja ľudia najviac využívajú. Spomedzi tých, ktorí nakupovali na splátky za posledných 12 mesiacov - 39,9 percenta využilo splátkový nákup cez katalóg Triangel, ďalej nasledovali spoločnosti Quatro, Home Credit, Cetelem a Multiservis. (rbs)