Koncom apríla maturanti na väčšine stredných škôl robili generálnu skúšku externej maturity podľa novej koncepcie. Testy sa písali z matematiky, angličtiny a nemčiny. Zúčastnilo sa na nej vyše 700 stredných škôl všetkých typov. Tohtoročným maturantom sa do maturitných výsledkov nezapočítava. Išlo najmä o overenie organizačnej pripravenosti na budúcoročné prvé "ostré" maturity po novom.
"Vyskúšali sme služby kuriérov a všetko dopadlo dobre," hodnotí Marián Hanula zo Štátneho pedagogického ústavu, pod ktorého gesciou projekt prebieha. "V pondelok sme balíky odoslali a v utorok už boli na všetkých školách. Kde-tu sa vyskytli drobné problémy, ktoré by nemal byť problém do budúceho roka odstrániť."
Každý maturant si mohol otestovať, ako by obstál v porovnaní s rovesníkmi z celého Slovenska. Lebo o to práve v novej maturite ide: zobjektivizovať skúšanie tak, aby sa pod jednotkou z angličtiny na gymnáziu v Košiciach skrývali rovnaké vedomosti ako pod jednotkou na priemyslovke v Žiline.
Rodičia, žiaci aj učitelia však stále majú z novej maturity obavy. "Niektorí sa boja, či zmaturujú, keď bude externá časť ťažká," hovorí zástupkyňa riaditeľa na gymnáziu Novohradská v Bratislave Eva Karacsonyová.
"V žiadnom prípade nehrozí, že by niekto kvôli novej externej časti nezmaturoval," zdôrazňuje Marián Hanula. "Keď dostane na ústnej skúške známku jeden, dva alebo tri, zmaturoval. Aj keby mal z externého testu nula percent."
Učitelia v podstate súhlasia s tým, že nová maturita bude objektívnejšia. Prekáža im však, že aj keď reforma maturít smeruje k tomu, aby deti nemuseli byť skúšané dvakrát z toho istého - na maturitách a potom na prijímačkách na vysoké školy - vôbec nie je isté, či vysoké školy budú ochotné novú maturitu uznávať ako ekvivalent svojich prijímačiek.
Centrálne zadávané otázky sa zdajú príliš náročné najmä stredným odborným školám. "Naše deti sú vynikajúce v odborných predmetoch," hovorí riaditeľka Strednej školy drevárskej v Bratislave Mária Panáčková. "Žiaden gymnazista by napríklad nezreštauroval dielo z depozitu národného múzea a naši to robia suverénne. Ale pretože majú odborné predmety, nemôžu sa venovať všeobecnovzdelávacím rovnako ako gymnazisti. A pridávať im hodiny nepovažujem za dobré. Veď už teraz robia viac ako dospelí - týždenne majú 35 hodín a ešte sa musia pripravovať aj doma. Ak ich treba naučiť viac, potom by to malo byť rozložené na viac rokov."
(gal)