a tým, že teroristický útok na budovy Svetového obchodného centra mal na leteckú dopravu katastrofálne následky. Pasažieri sa obávajú vzlietnuť, mnohí zrušili svoje už rezervované lety a niektorí sa vyhýbajú lietaniu z dôvodu sprísnenia kontroly na letiskách.
Priemerné vyťaženie letov kleslo na 69 percent. To znamená, že skoro tretina sedadiel v lietadlách je v súčanosti prázdna. Najviac pritom podľa asociácie utrpeli severoamerické spoločnosti, ktoré zaznamenali až 30-percentný prepad záujmu o lietanie.
Pochmúrny obraz v leteckej doprave dopĺňa vyhlásenie Medzinárodnej organizácie práce, ktorá si myslí, že leteckí prepravcovia budú musieť v dôsledku septembrových udalostí prepustiť asi 200-tisíc zamestnancov. Podľa organizácie aerolinky budú potrebovať niekoľko rokov, kým sa z tohto spamätajú. Výpadok ich príjmov by podľa odhadov mal v období od útoku do konca roka dosiahnuť až sedem miliárd dolárov.
Kríza v priemysle by však možno nemusela byť taká veľká, keby letecké spoločnosti boli na tom pred útokom lepšie. Počas prvých ôsmich mesiacov tohto roka aerolínie zvyšovali počet miest v lietadlách, počet pasažierov však nerástol. To viedlo k cenovej vojne, čo malo negatívny dopad na finančnú stabilitu viacerých firiem. Swissair, ktorý dopadol asi najhoršie, doplatil na neuvážené investície svojho predošlého manažmentu.
Po útoku sa stala situácia v leteckom priemysle neudržateľnou, poisťovne zvýšili ceny, prepravcovia znížili počet letov v priemere o 20 percent, oznámili prepustenie tisícok zamestnancov a niektorí dokonca skolabovali alebo sa dostali na pokraj krachu.
GABRIEL KÁDASI