BRATISLAVA – Automobilka Volkswagen Slovakia zamestnávala ku koncu septembra 7472 ľudí, čo znamená, že v tomto roku pribrala 385 zamestnancov. Celkové investície spoločnosti dosiahli 11 miliárd korún. Smerovali najmä do prípravy výroby nového modelu Polo a rozšírenia výrobných kapacít v martinskom závode. Informoval o tom hovorca a člen predstavenstva automobilky Jozef Uhrík.
Brány závodu opustilo za prvých deväť mesiacov 145 050 vozidiel, čo je oproti rovnakému obdobiu minulého roku nárast o približne sedem percent. Takmer nezmenený, len o 312 kusov vyšší, bol počet vyrobených prevodoviek – 273 033.
Automobilka ako tradične väčšinu produkcie exportovala. Z celkového obratu 85,4 miliardy korún predstavoval vývoz 80 percent.
Ďalší rast bude závisieť od rozbehu výroby terénneho vozidla Colorado, na ktorú sa už stavia priemyselný park na Záhorí. Cieľom projektu je znížiť logistické náklady automobilky. Areál, v ktorom sa sústredí 15 dodávateľov automobilky, leží len 15 kilometrov od bratislavského závodu. Umožní to dodávanie komponentov a celých podskupín v režime Just in Time. Do roku 2002 sa tak produkcia VW na Slovensku zvýši na 1200 áut za deň, čo znamená nárast ročnej výroby na 270-tisíc vozidiel. Len v Bratislave to vyvolá dopyt po 2700 nových pracovníkoch a v priemyselnom parku má vzniknúť ďalších 1200 miest. Vstup zahraničných výrobcov do parku „naštartuje“ aj výrobu komponentov v ostatných lokalitách Slovenska.
Volkswagen Slovakia patrí k úspešnejším značkám koncernu VW. Španielsky Seat i výroba nákladných vozidiel zaznamenali stratu. Naproti tomu dvojciferný rast vykázali Audi, ako aj mladoboleslavská Škoda.
Vzhľadom na celosvetovú recesiu a tým aj nižší odbyt áut sa koncernu nedarí tak ako v minulých rokoch. Preto výsledky, ktoré potvrdili zvýšenie predaja, obratu i zisku, analytikov prekvapili. Za prvé tri štvrťroky sa na svete predalo 3,897 milióna Volkswagenov, čo je medziročne o 2,1 percenta viac. Predstavenstvo podniku sa vyjadrilo k ďalšiemu vývoju obchodov opatrne, ale oproti rekordnému roku 2000 očakáva zvýšenie odbytu aj zlepšenie zisku.
Koncern hľadá príležitosti na ďalší rast aj na východ od Slovenska. V Rusku chce postaviť fabriku s ročnou výrobnou kapacitou 300-tisíc vozidiel. Závod má začať s montážou značiek Bora, Passat a Fabia už na jar budúceho roku.
TOMÁŠ KURTANSKÝ,sita, tasr