Naši zákonodarcovia to dostali čierne na bielom už pred rokom: V máji 2004 sa staneme členským štátom únie, v júni budeme voliť slovenských europoslancov. Zákonodarnému zboru z toho vyplynula elementárna pracovná povinnosť: urobiť také zmeny v právnom poriadku, aby naši reprezentanti v orgánoch únie presadzovali stanoviská štátu a prítomnosť našich zástupcov v Európskom parlamente nemohla byť spochybniteľná. Poslanci si svoju "psiu povinnosť" doteraz nesplnili.
Až budúci týždeň, teda dva týždne po vstupe do únie a štyri týždne pred eurovoľbami, bude sa parlament zaoberať tým, čo už malo byť dávno prijaté. Novelou ústavy, ústavným zákonom o spolupráci Národnej rady a vlády SR v záležitostiach Európskej únie i novelou zákona o voľbách do Európskeho parlamentu. To, že sa novela ústavy i novela zákona o voľbách budú prerokovávať v skrátenom legislatívnom konaní, je škandalózne. Vo vládnom zdôvodnení, prečo je potrebné legislatívne konanie skrátiť, je nasledovná veta: "Neprijatím novely zákona o voľbách do Európskeho parlamentu by mohlo dôjsť k ohrozeniu ľudských práv a slobôd v súvislosti s voľbami do Európskeho parlamentu. Platné právne predpisy nezakotvujú právomoc žiadneho orgánu preskúmať zákonnosť volieb do Európskeho parlamentu." Inými slovami, poslanci musia novelu prijať ešte pred voľbami, lebo inak by boli ľudské práva a slobody v republike ohrozené. To znamená, že svojím doterajším nekonaním naše práva a slobody už ohrozili. Rovnako pohoršujúce je, že dnes predstavitelia štátu prezentujú stanoviská republiky v orgánoch únie bez toho, aby náš právny poriadok explicitne upravoval režim tejto prezentácie. A ani dlho upravovať nebude, lebo návrh ústavného zákona je v konaní riadnom, nie skrátenom.
Do tejto situácie dostali poslanci republiku preto, lebo vinou svojich straníckych a politických hier neboli schopní prijať rozsiahlejšiu novelu ústavy, ktorá by zmenila náš právny poriadok na poriadok členského štátu EÚ. Keďže sme už do únie vstúpili, čas na infantilné hry sa pominul.