Praha 6. mája (TASR) - Nielen niekoľkodňové oneskorenie v preclení zásielok kvôli nefunkčnému softvéru colníkov, ale aj zrušenie takzvaného národného tranzitu pridáva adrenalín do žíl zamestnancom deklarantských i špedičných firiem v Česku.
Až v pondelok - teda v prvý pracovný deň po vstupe do Európskej únie - sa mnohí z nich dozvedeli, že nemôžu prekladať tovar z jednej colnice do druhej. 1. mája totiž prestal platiť takzvaný národný tranzit, ktorý to umožňoval. Namiesto neho colníci uznávajú tranzit spoločenstva, ktorý má platnosť na celom území únie. Ten ale firmy nemajú.
To teraz prekáža dovozcom, ktorým tak uviazol tovar na niektorom z colných prekladísk, odkiaľ nemôže pokračovať ďalej. A robí to problémy napríklad aj tým, ktorí si dosiaľ dávali tovar odoslať na najbližšiu colnicu, kde si ho nechávali v colnom sklade. Z neho potom tovar podľa potreby po častiach preclievali. Nemuseli tak jednorazovo vyplácať colníkom v plnej výške clo ani DPH a šetrili si voľné peniaze. V colnom sklade má svoj tovar napríklad dovozca kávy firmy Atika alebo dovozca vín Bacchus, ktorý dodáva vína reštauráciám do jedného dňa od objednania.
"Práve dnes prišiel tovar z USA pre nášho zákazníka, ktorý ho chce preposlať do colného skladu do piatka, a my mu nemôžeme vyhovieť," povedala riaditeľka špedičnej firmy, ktorá nechcela byť menovaná, pretože si chce zachovať dobré vzťahy s colníkmi. O tom, že bude zrušený tranzit, na ktorý firma mala platnosť ešte do septembra, sa dozvedela až 30. apríla.
Podobne reagovala aj riaditeľka špedičnej firmy RGW Express Marie Zvěřinová. Vôbec nikto nás neinformoval," uviedla.
"Všetci vedeli, že prestávajú platiť národné predpisy a platí európsky colný kódex," odmietol výčitku pracovník generálneho riaditeľstva ciel, ktorý má tranzitný režim na starosti, ale nechcel byť menovaný, pretože nie je oprávnený hovoriť s tlačou.
Firmy teraz horúčkovito vypracovávajú žiadosti na nové osvedčenia, zháňajú dokumenty a obiehajú banky, aby im poskytli nové záruky na colný dlh, ktoré sú na tranzit nevyhnutné. Lenže napríklad ČSOB potrebuje aspoň 5 dní na vystavenie záruky a generálne riaditeľstvo potrebuje aspoň týždeň na posúdenie žiadostí s množstvom dokumentácie.
"Sme pod tlakom času," posťažovala sa Zvěřinová. Náhradným riešením by mohlo byť preclenie tovaru na základe plnej moci od klienta. To však nevyhovuje napríklad tým dovozcom, ktorí chcú mať tovar v colnom sklade. Podľa Zvěřinovej sú ale klienti väčšinou ochotní počkať.
Problémy mnohých českých firiem však môžu využiť ich konkurenti, ktorí patria nadnárodným špedičným spoločnostiam. "My žiadne komplikácie nemáme, pretože naša materská spoločnosť v Rakúsku nám tranzit spoločenstva zapožičala," uviedol riaditeľ firmy Cargo Partner ČR Jiří Jelínek.
Vo výhode sú aj špedičné firmy, ktoré už pred májom pracovali s takzvaným spoločným tranzitom, ktorý sa využíval podobne ako tranzit spoločenstva. Tie totiž Generálne riaditeľstvo ciel ČR na rozdiel od ostatných písomne upozornilo, aby si nezabudli tento tranzit upraviť. "Bolo iba nutné zabezpečiť vyčiarknutie názvu krajín z povolení, ktoré sa od 1. mája stali členmi EÚ," poznamenal marketingový manažér Čechofrachtu Aleš Trnečka.
V stredu sa už na mnohých colniciach v Česku darilo urýchľovať konanie. "Už nám sľúbili, že keď teraz podáme žiadosť, zajtra ráno nám to vyclia," povedal Jelínek z Cargo Partner na ruzynskom letisku. Ešte v apríli sa však podľa neho na ruzynskej colnici vyclieval tovar najneskôr do štyroch hodín.
"Už teraz je jasné, že sa nám nepodarí stihnúť dohovorenú loď v Hamburgu," uviedol pracovník z ICS Intercontinental Cargo Services, ktorý nechcel byt menovaný. Náklad pre túto loď je totiž stále v Prahe, kde firma už od pondelka čaká na jeho preclenie. Ďalšia loď ale z Hamburgu vypláva až za týždeň. "Exportérovi penále nehrozí, ale peniaze za tovar dostane o týždeň neskôr," dodal zdroj z ICS Intercontinental.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.