Bojnický oltár je inštalovaný v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci. FOTO - TASR
V decembri 1995 mal vtedajší premiér Mečiar dôvod oslavovať. Na Slovensko sa po 62 rokoch vracala z Česka jeho vtedajšia politická ikona - Bojnický oltár. Oltár inaugurovali v päťhrannej veži Bojnického zámku za jeho prítomnosti, nechýbal ani Mečiarov politický súputník, predseda parlamentu Ivan Gašparovič. Uvítacie šampanské však malo podľa mnohých historikov umenia aj blenovú príchuť. Oltár sa na Slovensko vrátil výmenou za desať kusov vzácnych gotických obrazov, takzvaných slovacík. Tie sa zas po štyridsiatich rokoch vracali zo Slovenska do Národnej galérie v Prahe.
Odborníci to považovali za citeľnú stratu o to viac, že v tom čase nebolo definitívne vysporiadané delenie majetku bývalej federácie. V opačnom prípade by si mohla slovenská strana uplatniť nárok na časť podielu z vrátených slovacík. Napriek tomu to Mečiarova vláda cítila ako správny strategický manéver voči Klausovej vláde. Ešte aj mystické okolnosti akoby žičili návratu oltára.
V takmer zhodnom čase začala z hrobky grófa Pálfyho, ktorý oltár v 19. storočí objavil v ktoromsi z antikvariátov v Taliansku či Rakúsku, vytekať záhadná tekutina. Fantázia ľudí zapracovala naplno a na svete bol príbeh o tom, že gróf plače za svojím oltárom. Keď sa dielo florentského maliara Narda di Cione do Bojníc vrátilo, akoby zázrakom prestala tekutina z hrobky vytekať.
Nech už bolo politické pozadie vrátenia oltára na Slovensko akokoľvek sporné, historická hodnota tohto ojedinelého diela je obrovská. Najspokojnejší môže byť riaditeľ Múzea Bojnice Ján Papco, ktorému sa do zbierok vrátilo dielo s výnimočnou hodnotou. Nardo di Cione namaľoval polyptych, známy dnes pod označením Bojnický oltár, v polovici 14. storočia.
Nardo a jeho brat Andrea, tiež významný maliar, prežili bez ujmy morovú epidémiu, ktorá zachvátila veľkú časť Talianska. Ľudia považovali morovú ranu za trest boží a často sa v tom čase obracali v modlitbách na ranokresťanských svätcov.
Táto tematika našla odraz aj v jedinom kompletne zachovanom diele Narda di Cione - v Bojnickom oltári. Polyptych sa skladá z desiatich tabúľ, na ktorých sú znázornení svätci a sediaca Madona s dieťaťom. Päť tabúľ je rozmerovo podstatne väčších.
Bojnický oltár je odvčera prístupný verejnosti v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci. Je poistený na 3 milióny eur. V Bratislave bude za špeciálnych klimatických podmienok a prísnych bezpečnostných systémov vystavený do 4. júna.