e to skôr ako poradný orgán vlády. U nás musí vláda prerokovať so sociálnymi partnermi konkrétne zákony a čakať na ich odobrenie," povedal hovorca ministerstva práce Martin Danko.
Politologička Darina Malová hovorí, že v zahraničí funguje tripartita na džentlmenskej dohode, podobne, "ako to bolo u nás v rokoch 1990 až 1998". Slovenský zákon o tripartite z roku 1999 nemal byť podľa nej schválený, ale keď už sa to stalo, nemá význam ho teraz rušiť.
"Zbytočne to vytvára napätie a zdanie revanšu od ministra hospodárstva," povedala Malová. "V roku 1998 im bola podpora odborárov proti Mečiarovi dobrá, teraz im nevyhovuje súčasný stav a chcú to zrušiť. Nie je to systémové a koncepčné riešenie."
Monika Čambáliková so Sociologického ústavu SAV si myslí, že porovnávanie so zahraničím nie je správne, lebo tam funguje iná politická kultúra. "Vo vyspelých krajinách sa každý verejný prísľub politika považuje za morálne a politicky záväzný."
U nás sa dohoda nedodržiavala, partneri sa necítili viazaní ani vtedy, keď sa na dohodu zaviazali zákonom, lebo "u nás je taká slabá spoločensko-politická kultúra, že aj zákon sa obchádzal". Bola to len politická formalita, "výsledok istej politickej hry" a tripartita sa u nás podľa Čambálikovej nevyvinula prirodzenou cestou zdola, ako sa to stalo v zahraničí. (rf)