Mikuláš Kántor, podnikateľ z Nitry, si zaregistroval v máji 2001 na Úrade priemyselného vlastníctva receptúru na "nealkoholické kolové nápoje vo farebných vyhotoveniach". Ako tvrdí, vyvinul jedinečnú receptúru, podľa ktorej chcel na slovenský trh vyrábať kolu modrej, červenej alebo zelenej farby. "Keďže bola toho času jediná, dal som si ju patentovať," povedal pre SME Mikuláš Kántor.
O rok neskôr prišla firma Pepsi na trh s modrou kolou Pepsi Blue. "Na slovenský trh bola Pepsi Blue uvedená v novembri 2002 ako limitovaná vianočná edícia," informovala marketingová riaditeľka firmy Pepsi Renáta Egryová. Na americkom trhu sa modrá Pepsi objavila skôr - v druhej polovici roku 2002.
Kántor v Pepsi Blue spoznal svoju receptúru, keďže, ako hovorí, modré zafarbenie sa dá dosiahnuť len jedným spôsobom, a to jeho patentovanou receptúrou. "Keď som modrú kolu vymýšľal, ani som si neuvedomil, že sú to vlastne imatrikulačné farby Pepsi," spomína Kántor.
Keď slovenskú Pepsi kontaktoval, odpovedali mu, že oni vyrábajú iný nápoj. Dal si preto urobiť analýzu, ktorá potvrdila jeho predpoklad. "Výsledky laboratórnych skúšok potvrdili zhodnú receptúru a zloženie," tvrdí. Pepsi podľa neho "vyvinula vyvinuté".
Slovenskú Pepsi preto v decembri zažaloval na súde. Podnikateľ je presvedčený, že nápad a patent boli jeho. "Žalobou chcem dosiahnuť, aby Pepsi uznala svoju chybu," vysvetľuje. Tvrdí, že bez toho je jeho ďalšie podnikanie zablokované, pretože bez jednoznačného vyjadrenia Pepsi nemôže svoju receptúru ponúknuť žiadnemu inému výrobcovi, prípadne ju sám vyrábať.
Predstavitelia Pepsi sa k predmetu žaloby priamo nevyjadrili. "Naši právnici a centrála v USA na oficiálnom stanovisku stále pracujú a skúmajú celý prípad. Môžeme však potvrdiť, že PepsiCo nedostalo žiadny oficiálny list od súdu v tejto veci. Domnievame sa, že nie je dôvod na obvinenie spoločnosti PepsiCo v tejto záležitosti," reagovala Renáta Egryová v mene Pepsi.
Na krajskom súde podanie žaloby potvrdili. "Áno. Je tu takáto žaloba, zatiaľ však súdne konanie ani iný úkon neprebehol," povedali na Krajskom súde v Bratislave.
Podnikateľ však nevidí výsledok optimisticky. "Od prípadu odstúpil už jeden môj právnik, komunikácia s tým, čo ma zastupuje teraz, tiež v poslednom čase zlyháva," obáva sa Kántor. "Zvláštne bolo, že ma začal presviedčať o opaku toho, čo tvrdil predtým," hovorí o skúsenosti s bývalým právnikom Kántor. Bol by rád, keby mohol farebnú kolu vyrábať aj na Slovensku, či už v spolupráci s Pepsi, alebo bez nej.
Ako si patentovať nápad
Jedinečnú myšlienku alebo vynález je možné si zaregistrovať na Úrade priemyselného vlastníctva v Banskej Bystrici. Využil to aj nitriansky podnikateľ Mikuláš Kántor a receptúru na farebnú kolu si dal zapísať do registra úžitkových vzorov. "Úžitkový vzor je tzv. malý patent. Registrovať vynález môže každý, kto ponúka nejaké nové riešenie, ktoré možno aj priemyselne využiť. Lehota platnosti registrácie je štyri roky s možnosťou predĺženia až na desať rokov," vysvetľuje Júlia Vetráková z Úradu priemyselného vlastníctva.
Podmienkou je, že myšlienka nebola nikde predtým zapísaná alebo použitá. "Pred zaregistrovaním prebieha prieskumné konanie, ktoré preveruje, či je vynález skutočne nový a či nebol predtým nikde registrovaný," hovorí Vetráková. Úrad má na porovnávanie prístup k väčšine medzinárodných registrov.
Po zapísaní do registra by mal byť nápad chránený. "Majiteľ tohto malého patentu má naň výlučné práva, to znamená, že nikto ho nesmie uvádzať do obehu bez jeho súhlasu," dodala. Ak sa tak stane, majiteľ patentu môže postupovať súdnou cestou, čo urobil aj Mikuláš Kántor. "V prípade súdneho konania Úrad priemyselného vlastníctva môže poskytnúť len vyhlásenie, komu toto právo náleží, ak si ho súd vyžiada," informovala Vetráková. Patentový úrad však nemá právo do konania zasahovať ani ho ovplyvňovať. O sankciách patentový zákon nehovorí, tie závisia od rozhodnutia súdu.
(tc)