České reštaurácie zdražujú

OSTRAVA/PRAHA - Ceny v českých reštauráciách začali v prvých májových dňoch stúpať. Dôvodom je rast dane z pridanej hodnoty na 14 percent. Niektoré zo zariadení dokonca ohlásili, že vinou novej DPH zavrú prevádzku.

Na severe Moravy napríklad majitelia reštaurácií hovoria o konci v súvislosti s konkurenciou hypermarketov. "Supermarkety sú konkurenciou i pre reštaurácie. Ľudia sa u nás prestanú stravovať a stravenky budú viac používať na zaplatenie veľkých nákupov," povedal majiteľ reštaurácie Zdeněk Kupka.

Väčšina reštaurácií v ostravskom regióne zdvihla od mája ceny o 15 až 20 percent, dodal Kupka. "Nejde to udržať na starých cenách. Musíme si na seba zarobiť. Platy kuchárov dnes nie sú malé, ceny vstupov tiež zdraželi," uviedol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hlavné jedlo, ktoré doteraz stálo 50 korún, hostince podľa Kupku zdražili zhruba o desať korún. Napríklad v jeho reštaurácii Carbon vo Frýdku-Místku stojí teraz sviečková 58 korún, o pätinu viac než doteraz.

Naopak v pizzerii Politica v centre Ostravy ceny jedál znížili. "Rozhodli sme sa zavrieť, nie je to pre nás rentabilné. Zvyšuje sa nájom, ceny surovín a teraz i DPH. V priebehu posledných niekoľko týždňov, než nám vyprší nájomná zmluva, sa u nás ľudia najedia za ceny ako v parlamente, kde túto situáciu zavinili," povedal majiteľ Patrik Hujdus.

V bežných obchodoch zatiaľ ceny na vstup do únie príliš nereagovali. Cukor, ryža či južné ovocie zdražie podľa obchodníkov až po vypredaní zásob. Zákazníkov naopak mohlo potešiť zlacnenie niektorých tovarov. Zníženie základnej sadzby DPH z 22 na 19 percent umožnilo zľaviť najmä spotrebné tovary ako elektroniku, domáce potreby, športové vybavenie. Podľa riaditeľa libereckej Hypernovy Miroslava Habela bolo zlacnenie najzreteľnejšie na chladničkách, pračkách a televízoroch. (čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Benzín zlacnel o desiatky halierov

Pohonné látky vo väčšine Česka zlacneli o niekoľko desiatok halierov pre pokles sadzby DPH z 22 na 19 percent. Spoločnosť Benzina, najväčší český prevádzkovateľ čerpacích staníc, precenila všetky pohonné látky. "Pri naturale sme priemerne zľavili o 70 halierov, pri nafte o 60 halierov," povedala hovorkyňa firmy. Podobne sa zachovali i spoločnosti Agip, OMV a Paramo Trist.

Priemerná cena Naturalu 95 by sa v máji mala pohybovať okolo 25,80 Kč za liter. (čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu