Mnohí odborníci tvrdia, že deti sú agresívne aj preto, lebo učiteľov nik nepripravuje na to, ako ich zvládať. Na vysokých školách sa budúcim pedagógom dostane dosť teórie, ale praxe len málo. A keď potom dôjde ku konkrétnej situácii - napríklad žiak si vyloží nohy na stôl, učiteľ nevie, čo s ním. Príkaz: daj si tie nohy dole, totiž vôbec nezaberá.
Študentov posledných ročníkov Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave sme sa pýtali, či majú pocit, že ich vysoká škola na agresívne správanie žiakov a život v triede dobre pripravila.
Študentka, ktorá práve skladala štátnice, sa len nesmelo usmiala: "Neviem, či nás škola pripravila dostatočne alebo nie. A asi to ani nezistím, keďže učiť nebudem."
Študenti, ktorí si dopĺňali vzdelanie a na školách už učia, boli zhovorčivejší: "To myslíte vážne? Táto škola nás má pripraviť na prax? Dnešná prednáška, povedzme, bola výborná. Ale včera nám prednášali o didaktických pomôckach, čo fungovali pred 15 rokmi, čo keď ich vyhodíte z okna, nenarobíte väčšiu škodu. A matematikárka nám vysvetľovala množiny, hoci sme jej hovorili, že množiny sa už dávno neučia. Ale učiť ich bude, lebo ona vie iba to," rozhorčuje sa sympatická plavovláska. "A keď si pomyslím, že za toto musím platiť, lebo si chcem zvýšiť kvalifikáciu, je mi hrozne."
Jej spolužiačka sa snaží situáciu trochu zmierniť. "Ak nás učia ľudia z praxe, tak sa to dá. Ale ak sú tu zahrabaní 20 - 25 rokov, vidno to. Nepracujú s deťmi, s učiteľmi, a vôbec nepoznajú ich názory."
Svorne tvrdia, že v praxi im najviac pomohla ich chuť učiť, vzťah k deťom a rady starších kolegýň. "Ak sa potrebujete niečo doučiť, stačia vám na to knihy, nepotrebujete školu."
Nemyslia si, že by budúcim učiteľom pomohlo viac praxe na školách počas štúdia. "Veď s deťmi nie ste sami, je tam aj ich učiteľka. Navyše, mnohé učiteľky už deti na nás pripravia: detičky, príde mladá pani učiteľka, buďte na ňu dobré. A vy si potom myslíte, aké je ľahké učiť, a keď prídete do praxe, zistíte, že je to inak." (sr)