Tajná zmluva medzi KIA a Slovenskom unikla von

BRATISLAVA - Začiatkom marca vláda jednomyseľne schválila zmluvu medzi juhokórejskou automobilkou Hyundai/Kia a Slovenskom a zároveň rozhodla o jej utajení, lebo vraj ide o obchodné tajomstvo.

Premiér Mikuláš Dzurinda (vpravo) a prezident spoločnosti Hyundai Kia Automotive Group Chung Mong Koo podpisujú 18. marca Memorandum o porozumení, ktoré má zabezpečiť realizáciu podpísaných investičných zmlúv Slovenska so spoločnosťami KIA Motors Corporation a Hyundai Mobis. FOTO - ARCHÍV TASR

BRATISLAVA - Začiatkom marca vláda jednomyseľne schválila zmluvu medzi juhokórejskou automobilkou Hyundai/Kia a Slovenskom a zároveň rozhodla o jej utajení, lebo vraj ide o obchodné tajomstvo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Týždenníku Domino fórum sa podarilo získať tú verziu zmluvy, ktorú vládnemu kabinetu na schválenie predložil minister hospodárstva Pavol Rusko. Zmluva bola s minimálnymi zmenami schválená. Týždenník z nej uverejnil niektoré odstavce.

SkryťVypnúť reklamu

Rusko sa odmietol k zverejneniu a pravosti obsahu zmluvy pre SME vyjadriť. "Tým sa vôbec nezaoberám," povedal. Minister pôdohospodárstva Zsolt Simon, povedal, že zmluva je tajná a nebude ju komentovať.

Podľa zmluvy sa Slovensko zaviazalo, že ak Kia u nás investuje viac, ako mala v pláne (asi 30 miliárd korún), poskytne Kórejčanom ďalšiu finančnú pomoc.

Kia nie je viazaná preinvestovať žiadnu konkrétnu minimálnu sumu. Teoreticky sa teda môže stať, že preinvestuje napríklad len 15 miliárd, ale Slovensko už sľúbilo preinvestovať 8,8 miliardy. V tejto sume ešte nie je zahrnutá dostavba diaľnice do Žiliny za 22 miliárd korún.

Súhlasili sme aj s tým, že od Kia nikdy nebudeme požadovať vrátenie, zníženie dohodnutej štátnej pomoci, alebo že odmietneme poskytnúť automobilke dohodnuté peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

"V prípade, že Kia nevykoná všetky investície tak, ako sú uvedené v investičnom pláne, nemusí refundovať nijakú už získanú štátnu pomoc ani výdavky, ktoré malo Slovensko alebo Žilina v súvislosti týmto projektom," píše sa v zmluve.

Slovensko sa zaviazalo, že zaplatí úroky za bankové úvery, ktoré vzniknú Kia pri výstavbe závodu.

Vláda sa rovnako zaviazala, že využije "všetky možné kroky", aby znemožnila podnikateľom okolo Žiliny začať vyrábať čokoľvek, čo sa týka aút, ak to nebude určené pre kórejskú automobilku. V zmluve sa doslova píše, že do vzdialenosti 100 kilometrov nevznikne "nijaká výrobňa automobilov a automobilových komponentov, okrem dodávateľov Kia".

Automobilka sa nezaviazala zamestnať žiaden konkrétny počet ľudí, ale vraj to bude okolo 3000, tvrdia predstavitelia firmy.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko sa zaviazalo, že na každé novovytvorené miesto prispeje sumou 1750 eur, Kórejčanom teda dáme asi 210 miliónov korún. My zaplatíme aj vzdelávanie zamestnancov, ale v zmluve sa nepíše koľko.

Kia môže od zmluvy odstúpiť s 30-dňovou výpovednou hodnotou, Slovensko to musí automobilke povedať 6 mesiacov dopredu.

Ak by mala Európska komisia s automobilkou problém kvôli naše štátnej pomoci, zaviazali sme sa, že budeme Kia zastupovať proti komisii.

SARIO aj ministerstvo financií odmietli reagovať na zverejnenie zmluvy.

Rusko pred časom reagoval na výhrady ministrov k návrhu zmluvy tak, že "buď to berieme tak, ako sme schopní vyrokovať, alebo to neberieme".

Rusko o bytoch pre Kia, ktoré postaví Badžgoň: Je to zvláštna náhoda

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA - Minister hospodárstva Pavol Rusko odmietol akékoľvek zásahy zhora do rozhodnutia Žiliny, kto postaví byty pre automobilku Hyudai/Kia. "Išlo to absolútne mimo ministerstva a ak mám povedať pravdu, tak som rád, že to išlo mimo rezortu," povedal.

Rozhodnutie bolo podľa neho úplne v právomoci mestského zastupiteľstva Žilina. Na otázku, či sa mu zdá transparentné, že práve firma podnikateľa Jána Badžgoňa, ktorý je považovaný za blízkeho SDKÚ, bude stavať byty pre automobilku, povedal: "Mám o tom príliš málo informácií, ale je to taká zvláštna zhoda okolností."

Šéfom spoločnosti Žilina Invest, ktorá podľa Ruska asi v piatok začne vykupovať prvé pozemky pre automobilku, je bývalý poslanec za SDKÚ Branislav Orava, ktorý sa netají dobrými vzťahmi s primátorom Žiliny Jánom Slotom. O Badžgoňovi zas Slota povedal: "Veď je to Žilinčan." Každý, kto má peniaze, môže podľa neho v meste podnikať.

SkryťVypnúť reklamu

(rk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu