BRATISLAVA - Európsky parlament schválil spojenie slovenských dopravných tepien s koridormi rozšírenej Európy. Dnes je diaľničná sieť na Slovensku odrezaná od zvyšku kontinentu, výnimkou je diaľnica do Česka, ktorá však nemá pokračovanie smerom ďalej na Západ ani odtiaľ. To by sa malo v najbližších rokoch zmeniť.
Okrem rozostavanej autostrády z Bratislavy do Viedne počíta nový bruselský projekt s diaľničným spojením Žiliny s mestom Gdansk na pobreží Baltského mora. Zo Slovenska tak budú vychádzať tri diaľničné prípojky do iných krajín Európskej únie. Okrem nich spojí na východe krajiny rýchlostná cesta Košice a severomaďarský Miskolc.
Spájanie nových členských štátov spoločenstva s tými dnešnými však nebude viesť len diaľnicami. Na pláne sú aj rozsiahle rekonštrukcie železničných tepien. Medzi prioritné projekty sa dostala trať z Bratislavy do Viedne s pripojením sa na linku do Paríža. Rekonštrukcia neminie ani železničnú cestu Katovice - Žilina - Nové Mesto nad Váhom na trati z Viedne do Gdanska.
Výstavbu medzinárodných dopravných spojení by mali financovať jednotlivé štáty z národných rozpočtov s využitím peňazí zo štrukturálnych a kohéznych fondov. Bruselský projekt umožňuje aj zapojenie súkromných investorov. V roku 2007 plánuje Európska únia zriadiť na výstavbu transeurópskych dopravných koridorov samostatný fond.
Nová smernica Európskeho parlamentu určuje spolu 30 prioritných dopravných koridorov. Sú medzi nimi aj štyri také, ktoré povedú cez Slovensko. Náklady na všetky tieto projekty dosiahnu v najbližších pätnástich rokoch 225 miliárd eur. Dokončenie európskych dopravných ciest vrátane tých, ktoré nie sú prioritné, bude stáť 600 miliárd eur. Slovensko by malo do transeurópskej dopravnej siete investovať v najbližších dvoch rokoch 1,3 miliardy eur.