Gymnázium Grösslingova, Bratislava
Radí Daniela Veselovská, vedúca predmetovej komisie zo slovenského jazyka:
"Žiaci by si mali dávať pozor na pravopis, každý rok býva kameňom úrazu. Pri teste treba vypracovať najprv tie úlohy, ktoré žiak vie a potom porozmýšľať aj nad zložitejšími. Zadanie si treba prečítať viackrát, aby neodpovedali nesprávne kvôli nepresnej interpretácii textu. Odporúčame tiež využiť všetok čas, ktorý majú žiaci k dispozícii. Mnohí ukončia prácu skôr, test si slabo skontrolujú a potom zbytočne stratia body."
Radí Zuzana Frková, vedúca predmetovej komisie matematiky:
"Odporúčame žiakom pozrieť si www stránky škôl, kde sa hlásia, aby si pozreli testy z predchádzajucich rokov. Veľmi pozorne treba čítať zadanie. Žiaci by mali pri príprave na skúšku čo najmenej používať kalkulačky, aby sa trénovali v rýchlosti a mali odhad. Je dobré vedieť hodnoty druhých mocnín čísel menších ako 20. Treba presne vedieť vzorce na výpočet obsahov, objemov. A v geometrických úlohách je dôležité nakresliť dobrý obrázok a správne ho označiť."
Obchodná akadémia, Račianska 107, Bratislava
Radí učiteľka slovenského jazyka Eva Farkašová:
"Polovicu úspechu tvorí diktát a musím povedať, že niektorí žiaci - aj dobrí - v ňom robia chyby. Problém je v tom, že teóriu ovládajú, keď ju však majú použiť v praxi, napríklad doplniť koncovku slova, mýlia sa. Druhá časť testu, otázky z literatúry, už nerobieva väčšie problémy. Ak žiaci váhajú, aké i/y či koncovku v slove doplniť, nech sa k nemu vrátia neskôr. A nech nezabúdajú na mäkčene, dĺžne, čiarky. Aj drobná chyba sa totiž počíta."
Radí učiteľka matematiky Janka Ferancová:
"Časť nedostatkov sa musí pripísať na konto nezvládnutia základného učiva. Časť tvoria numerické chyby pri výpočtoch - žiaci, ktorí na ZŠ často používali kalkulačky, nevedia rádovo odhadnúť výsledok, nesprávne posunú desatinnú čiarku. Všetkým odporúčam pozorne si prečítať zadanie príkladov, aby si uvedomili, čo sa od nich žiada - skúška správnosti, náčrt geometrického obrázku či slovná odpoveď. A nestrácať čas počítaním toho, na čo sa úloha vyslovene nepýta."
Gymnázium, Študentská 4 Snina
Radí Katarína Vaškaninová, riaditeľka školy:
"Najviac chýb býva v diktáte, žiakom robí problémy pravopis, v posledných rokoch najmä písanie veľkých písmen vo vlastných menách. Majú často nedostatočnú slovnú zásobu, čo sme si zistili tak, že keď majú vytvoriť synonymický rad, nevedia určiť dostatočný počet slov. A potom im robí problémy spodobovanie, výslovnosť. Na tieto veci by sa mali v deň skúšky sústrediť."
Radí Katarína Vaškaninová, riaditeľka školy:
"V matematike sa dlhodobejšie ukazuje, že žiaci pri úprave lomených výrazov nevedia dobre určovať podmienky a pri konštrukčných úlohách nevedia dobre napísať rozbor. Pri slovných úlohách zase žiakom často robí problémy napísať rovnicu. A nevedia dobre riešiť úlohy na pohyb. Pomôcť by im všeobecne ešte mohla rada, aby nepodliehali panike a netrémovali sa priveľmi."
Hotelová akadémia Otta Brucknera, Kežmarok
Radí Sylvia Holopová, riaditeľka:
"Najdôležitejšia je svedomitá príprava na prijímačky. Pri samotnej skúške je dôležité si pozorne prečítať zadanie v tvorivých úlohách, aby ich riešenie bolo správne. Druhým vážnym momentom je prekontrolovať si, čo som napísal. Treba sa sústrediť na to, čo práve robím, dôverovať si, nereagovať zbrklo a vedieť si správne rozložiť čas na vypracovanie jednotlivých úloh. Najprv treba vypracovať úlohy, ktoré sú mi hneď jasné a na ktoré poznám odpovede. Potom sa venovať úlohám, ktoré sa mi zdajú problematické."
Radí Sylvia Holopová, riaditeľka:
"Druhý predmet, z ktorého sa robia prijímacie pohovory na našej škole, je cudzí jazyk. Platí to isté, čo som spomínala v slovenskom jazyku. Pri skúške z cudzieho jazyka by som žiakov ešte upozornila, aby venovali rovnakú pozornosť pravopisu, gramatike, vetnej skladbe i slovnej zásobe. Pri skúškach všeobecne je dôležitá podpora rodičov: chcela by som ich upozorniť, aby si pozorne prečítali pozvánku a prekontrolovali svojmu dieťaťu, či má požadované doklady a pomôcky v poriadku. Vyhnú sa tak zbytočnej nervozite v deň skúšky."
Pedagogická a sociálna akadémia, Levice
Radí Magdaléna Vajdová, zástupkyňa riaditeľa:
"Najväčšie chyby robia žiaci v pravopise. Mali by dbať na to, aby nezabúdali na interpunkčné znamienka, nerobili hrúbky vo vybraných slovách. A pozornejšie čítali zadania. Stáva sa nám, že sa žiakov pýtame, ktorí autori nie sú zaradení do určitého obdobia, ale oni napíšu, ktorí sú. Slabá znalosť pravopisu je zrejme chybou učebných osnov. Nie je predsa logické, aby druháčik určoval podmet a prísudok, a pritom nepoznal vybrané slová či slovné druhy."
Radí Magdaléna Vajdová, zástupkyňa riaditeľa:
"Ako druhý predmet na prijímačkách máme prírodopis. S ním však žiaci nemajú také problémy ako so slovenčinou. Niekedy majú dobré výsledky aj žiaci, ktorí majú slabší prospech, 1,8 či 2, pretože ich učivo zaujíma. Otázky sú stavané na učivo siedmej až deviatej triedy, takže výsledok prijímačiek v podstate závisí len od žiaka, ako je zodpovedný a do akej hĺbky sa učivo naučil. Tiež však netreba zabúdať na pozorné čítanie zadania úloh."
Gymnázium P. Horova Michalovce
Radí Helena Andreeva, zástupkyňa riaditeľa :
"Žiaci prichádzajú na skúšku s veľmi dobrými vedomosťami zo slovenčiny. Ale neveria si, chýba im istota, váhajú. Mnohým totiž chýba ucelený prehľad o systéme v jazyku, hoci často preriešia desiatky testov. Potom im robí problémy rozlíšiť slohové postupy, slohové útvary či jazykové štýly. Chyby robia najčastejšie v pravopise: zabúdajú na čiarky, koncovky prídavných mien a zámen, veľké písmená. Preto by si ešte mali zopakovať pravopisné pravidlá."
Radí Anton Hnáth, učiteľ matematiky:
"Žiaci veľmi často zápasia s témou 'percentá', ktorá sa vyskytuje takmer v každom teste. Ťažkosti sa objavujú aj pri úprave výrazov - žiaci by si mali aj v zložitých príkladoch uvedomiť pravidlo substitúcie, ktoré ovládajú. Častým nedostatkom je nesprávne pochopenie zadania úlohy, azda z pocitu časovej tiesne, a následné priestupky proti zákonom logiky. Odporúčam žiakom, aby v úlohách nehľadali to, čo tam nie je, a aby používali dovolené pomôcky, ktoré pri pozornom čítaní často obsahujú návod pre postup riešenia úlohy."
Hotelová akadémia Južná trieda 10, 040 01 Košice
Erika Véberová, učiteľka slovenského jazyka a literatúry:
"Uchádzači o štúdium preukazujú nedostatočnú zručnosť v používaní gramaticko-pravopisných pravidiel. Písanie i/y, písanie veľkých písmen, čísloviek, používanie nominatívu, plurálu, prídavných mien, by si mali lepšie osvojiť. V literárnom vzdelaní pozorujeme rezervy v konfrontácii ukážok literárnych diel s autormi, so zaradením postáv k dielam, respektíve s charakterizovaním literárnych období."
František Matlaha, učiteľ anglického jazyka:
"Problémy žiakov v testoch z anglického jazyka vyplývajú hlavne z nedostatočnej slovnej zásoby, nízkej úrovne ovládania gramatiky, napríklad slovesných časov, a z chýb pri tvorení opytovacích alebo záporných viet. Kameňom úrazu môže byť aj nesprávny slovosled vo vetách.Uchádzačom radíme, aby si najprv pozorne prečítali každú úlohu, dočítali ju a až potom sa rozhodli o ďalšom postupe."
Obchodná akadémia Považská Bystrica
Radí riaditeľ Pavel Kováčik:
"Mnohé deti pokazia prijímačky kvôli stresu, aj keď sú také typy, ktoré sa v takejto situácii dokážu vybičovať k lepšiemu výkonu. Väčšina však podá výkon pod svoje možnosti - deti, ktoré v diktáte normálne urobia jednu-dve chyby, ich na skúškach urobia pätnásť, a potom sa čudujú, čo to porobili. Zo slovenčiny máme na prijímačkách iba diktát, pretože sa nám často stávalo, že deti sa na skúške dohadovali, že toho autora nebrali. Teraz, keď majú učitelia väčšiu voľnosť pri výbere učiva, je to možné."
Radí riaditeľ Pavel Kováčik:
"Ani testy z matematiky nie sú ťažké. Treba vedieť vzorce, pri príkladoch na percentá je potrebná aj úvaha, ale nie sú tam žiadne problémové úlohy. Vydali sme aj vlastnú knižku, kde je prehľad príkladov z prijímačiek. Na pohovoroch je vždy šesť typov príkladov: lomené výrazy, rovnice, percentá, slovné úlohy, planimetria, povrchy a objemy telies. Robili sme dlhé roky prijímačky aj z jazykov, ale inšpekcia nám to zakázala."
Hotelová akadémia Žilina
Radí riaditeľka Silvia Brunová:
"Deti si nedajú pozor na čas, prichádzajú neskoro a potom tu chúdence behajú ako splašené. Medzitým už zadania bežia, deti sa nevedia zorientovať a zbytočne strácajú cenné minúty. A pretože sa už môžu prihlásiť na dva termíny, trúfajú si niektorí aj na to, na čo nemajú. Máme troj-štvornásobný záujem a niektorí sa k nám jednoducho hlásia zbytočne."
Radí predsedníčka komisie cudzích jazykov Júlia Leitrichová:
"Najväčší problém je, že deti prídu vynervované. Najmä rodičia by nemali robiť okolo prijímačiek zbytočné stresy. Veď ak sa dieťa nedostane na jednu školu, dostane sa na druhú."
Obchodná akadémia Banská Bystrica
Radí učiteľka slovenčiny Jana Šutovská:
"Žiaci sa nemusia báť, že by v teste boli otázky nad rámec učiva základnej školy. Pri ich príprave sme sa dôsledne pridržiavali učebných osnov. Nežiadame mechanické reprodukovanie diel autorov, ale dôraz kladieme na prácu s textom a schopnosť žiaka vyvodiť ideu diela a vybrať z textu umelecké prostriedky. Otázky v testoch sú formulované jasne, bez 'chytákov', niekde žiaci vyberajú správnu odpoveď z viacerých možností, niekde musia sformulovať a dopísať správnu odpoveď."
Radí učiteľka Anna Babišová:
"Prijímacia skúška z matematiky má výpočtové úlohy, ale aj menej náročné testové úlohy s výberom odpovede. Úlohy sú zostavené len z obsahu učiva ZŠ a sú typické pre daný tematický okruh, dávajú prehľad o vedomostiach žiaka. Pri riešení úloh treba dávať pozor hlavne na numerické výpočty (znamienka, súčin, súčet čísel)."
(sr, gal)