Harald Leban.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Irving Penn, Richard Avedon, Herb Ritts či iní z najlepších svetových fotografov, majú nezriedka vo svojich kolekciách matné zamatové obrázky, vyhotovené platinotypiou. "Ťažko môže akákoľvek iná metóda tak dokonale zaznamenať túto jemnosť a zahmlenosť, ktoré prenechávajú priestor fantázii," napísal fotograf Heinrich Kühn o platinotlači už v roku 1921.
V Bratislave túto jedinečnú a takmer zabudnutú techniku vyvolávania predstavil rakúsky fotograf HARALD LEBAN. Už skoro dvadsať rokov sa zaujíma o alternatívne spôsoby vytvárania fotografií a patrí ku generácii umelcov, ktorí nepoužívajú len digitálne technológie, ale snažia sa vracať k starým, tradičným spôsobom. "Chcem, aby platinotypia zostala živá. Nie je to len technológia, ale spôsob života. Frederick Evans jej zostal verný, aj keď bola platina cez vojnu na fotografické účely zakázaná. Radšej sa vzdal fotografovania," povedal počas prezentácie tejto techniky v bratislavskej galérii Profil. Tá sa pri pohľade na fľaštičky s farebnými tekutinami podobala skôr na rýchlokurz alchýmie ako na fotografickú tvorivú dielňu.
Platina patrí medzi najstabilnejšie kovy a fotografie, vyrobené za jej pomoci, na dlhé roky nemenia vzhľad. Fotosenzitívny platinový roztok, ktorý sa nanáša na papier a naň sa prikladá negatív, si Leban ako profesionálny chemik pripravuje sám, spolu s ostatnými jedovatými chemikáliami. "Najťažšia časť je zohnať práve chemikálie," presviedča. Od neho ich dokonca kupuje aj špecializovaný obchod s fotografickými pomôckami vo Viedni. "Platinotypia je veľmi jednoduchá, netreba na ňu ani chemické vzdelanie. Je to zázrak, a nie digitálny. O dve-tri generácie však možno vymizne," tvrdí. "Ľudia sú dnes príliš leniví a málokomu sa chce snímky ručne vyrábať." Počítač podľa neho nevytvára také unikátne diela. "Môžeš vyrobiť tisícky rovnakých. Digitálne fotky sú tiež umenie, ale pre mňa je to príliš jednoduché."
Možno práve pre namáhavosť celej procedúry oproti jednému kliknutiu nie je veľa fotografov, ktorí platinotypiu dnes praktizujú. Jedna vôbec z prvých techník na výrobu fotografie je navyše aj veľmi nákladná. Vyhotovenie takejto umelecky unikátnej a originálnej snímky je asi desaťnásobne drahšie. "Galérie akceptujú takéto diela veľmi rady," hovorí Leban. Originálne fotky však musia byť hodnotné aj umelecky a nie len vzácnym spôsobom vyhotovenia.
Záujemcov o tento nezvyčajný spôsob vytvárania fotografií poteší workshop plánovaný na 27. až 30. mája v ateliéroch na Ďurgalovej 16 v Bratislave. Leban tu predstaví aj iné zabudnuté techniky, zoznámi účastníkov s fotografickými chemikáliami a súčasťou bude aj samotná výroba fotografií "po starom".