Psychológovia však upozorňujú: toto je vlastne popis takzvaného osobnostného typu A. "Je nutné doplniť aj ďalšie typické znaky tohto typu - zameranosť skôr na kvantitu, snaha všetko stihnúť prirodzene sprevádzaná večným nestíhaním termínov, nechuť k sebareflexii a sebakontrole," pripomína personálny psychológ Miroslav Pokorný a varuje. "Títo ľudia často vyvolávajú vo svojom okolí stres."
Na druhej strane stojí osobnosť typu B, ktorá je zameraná skôr na kvalitu, neextrémnu súťaživosť, sebareflexiu. "Títo ľudia môžu niekedy budiť dojem menšej iniciatívy, dokonca lenivosti," upozorňuje Miroslav Pokorný. "Ale ide skôr o menej nápadnú pracovitosť, dôkladnosť, svedomitosť. Faktické výsledky pri plnení úloh sú pri type B väčšinou lepšie ako pri type A." Títo ľudia však nevedia prezentovať svoje pracovné výsledky a preto si ich prínos všimnú často až vtedy, keď už pracujú inde.
"Pred časom som si sama hľadala primerané miesto. Na prijímací pohovor som prišla aj s návrhmi, čo by som pre firmu chcela urobiť," spomína podnikateľka Iveta Balogová. "Mladý muž za stolom personalistu mi dal niekoľko všeobecných otázok a potom mi povedal, že ma neprijíma. Keď som sa ho spýtala prečo, nevedel mi odpovedať."
Mnohí sú preto presvedčení, že všetky rady o vhodnom oblečení, sebavedomom vystupovaní a schopnosti prezentovať sa sú málo platné, ak nemáte šťastie. "Jednoducho prišiel niekto, kto urobil lepší prvý dojem," tvrdí Peter Matej. "Viem to, pretože sám dnes pracujem v oblasti personalistiky."
Aj podľa odborníkov sa personalisti pri výberoch zamestnancov často opierajú o prvý dojem. "Ale mnohí ho dokážu skorigovať, ak si uvedomia, že mu podľahli," myslí si Eva Sklenárová. "Ale dbať o kultivovanosť a imidž ľudí nemusí byť nevhodné, ak sa opierate aj o iné kvality kandidátov."