Prvý dojem: nepreháňajte to so sebavedomím

"Komunikatívny, ambiciózny, samostatný, sebavedomý, flexibilný, ochotný učiť sa nové veci, s organizačnými schopnosťami a príjemným vystupovaním, schopný pracovať v tíme, odolný voči stresu." To sú vlastnosti, ktoré podľa väčšiny spoločností vykresľujú pr

Psychológovia však upozorňujú: toto je vlastne popis takzvaného osobnostného typu A. "Je nutné doplniť aj ďalšie typické znaky tohto typu - zameranosť skôr na kvantitu, snaha všetko stihnúť prirodzene sprevádzaná večným nestíhaním termínov, nechuť k sebareflexii a sebakontrole," pripomína personálny psychológ Miroslav Pokorný a varuje. "Títo ľudia často vyvolávajú vo svojom okolí stres."
Na druhej strane stojí osobnosť typu B, ktorá je zameraná skôr na kvalitu, neextrémnu súťaživosť, sebareflexiu. "Títo ľudia môžu niekedy budiť dojem menšej iniciatívy, dokonca lenivosti," upozorňuje Miroslav Pokorný. "Ale ide skôr o menej nápadnú pracovitosť, dôkladnosť, svedomitosť. Faktické výsledky pri plnení úloh sú pri type B väčšinou lepšie ako pri type A." Títo ľudia však nevedia prezentovať svoje pracovné výsledky a preto si ich prínos všimnú často až vtedy, keď už pracujú inde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Pred časom som si sama hľadala primerané miesto. Na prijímací pohovor som prišla aj s návrhmi, čo by som pre firmu chcela urobiť," spomína podnikateľka Iveta Balogová. "Mladý muž za stolom personalistu mi dal niekoľko všeobecných otázok a potom mi povedal, že ma neprijíma. Keď som sa ho spýtala prečo, nevedel mi odpovedať."

Mnohí sú preto presvedčení, že všetky rady o vhodnom oblečení, sebavedomom vystupovaní a schopnosti prezentovať sa sú málo platné, ak nemáte šťastie. "Jednoducho prišiel niekto, kto urobil lepší prvý dojem," tvrdí Peter Matej. "Viem to, pretože sám dnes pracujem v oblasti personalistiky."

Aj podľa odborníkov sa personalisti pri výberoch zamestnancov často opierajú o prvý dojem. "Ale mnohí ho dokážu skorigovať, ak si uvedomia, že mu podľahli," myslí si Eva Sklenárová. "Ale dbať o kultivovanosť a imidž ľudí nemusí byť nevhodné, ak sa opierate aj o iné kvality kandidátov."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 164
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 564
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 192
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 560
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 391
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 205
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 884
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 847
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu