Praprababička Katka si opäť veselo zahvízdala

Napriek tomu, že tohto roku oslavuje úctyhodné 120. narodeniny, v sobotu si znovu veselo zahvízdala. Najstaršiu funkčnú parnú lokomotívu na Slovensku, a podľa niektorých odborníkov aj v Európe, prebudili v košickom Rušňovom depe zo zimného spánku. Praprab

Praprababička Katka si vďaka zanietencom dodnes zachovala svoju sviežosť.

abička dnešných rýchlovlakov bude od 1. mája do konca augusta opäť robiť radosť na úzkorozchodnej Detskej železnici v Čermeľskom údolí.

"Je to krásna mašinka. Na to všetko, čo prežila, je vo výbornej kondícii. V rámci generálnej opravy, ktorú robili v roku 1990 v Českých Veleticiach, dokonca nemuseli meniť ani kotol. Klobúk dole pred našimi predkami, boli to majstri nad majstrov," usmieva sa rušňovodič Ján Rozman, ktorý s historickou lokomotívou Katkou jazdí desiaty rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Katku vyrobili v roku 1884 v nemeckom Erfurte. Do roku 1965, keď ju vyradili z prevádzky, fungovala striedavo na úzkorozchodných tratiach medzi Gelnicou, Mníškom nad Hnilcom a Smolníkom a medzi Hronskou Breznicou a Banskou Štiavnicou. Od roku 1974 až do generálky v roku 1990 stála na podstavci ako pamätník v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi. Od roku 1991 patrí k najväčším atrakciám Košíc.

K vzácnemu jubileu Katky prišli do rušňového depa zagratulovať aj jej príbuzní. Na točni sa producíroval nádherný parný rušeň radu 486, špeciálne vyrobený pre tzv. Štrbskú rampu. "Vyrobili ho v roku 1936 v Škodových závodoch. V tom čase neexistovali lokomotívy, ktoré by zvládli náročné stúpanie na Štrbu. Zelený Anton to hravo dokázal," približuje slávnu minulosť nádherného zeleného stroja pomocný rušňovodič Ivan Jandík.

SkryťVypnúť reklamu

"Vážime si prácu našich predchodcov, ktorí vytvorili tieto krásne stroje. Aj keď to nie je jednoduché, všetky sa snažíme zachovať vo funkčnom stave. Konštrukcia parného rušňa si vyžaduje permanentnú starostlivosť a aj čosi navyše, keď mu človek nedá dušu, zomiera. Je to vec srdca i profesionálnej hrdosti," hovorí prednosta Správy koľajových vozidiel Jaroslav Bajužik.

MIKULÁŠ JESENSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu