Praprababička Katka si vďaka zanietencom dodnes zachovala svoju sviežosť.
abička dnešných rýchlovlakov bude od 1. mája do konca augusta opäť robiť radosť na úzkorozchodnej Detskej železnici v Čermeľskom údolí.
"Je to krásna mašinka. Na to všetko, čo prežila, je vo výbornej kondícii. V rámci generálnej opravy, ktorú robili v roku 1990 v Českých Veleticiach, dokonca nemuseli meniť ani kotol. Klobúk dole pred našimi predkami, boli to majstri nad majstrov," usmieva sa rušňovodič Ján Rozman, ktorý s historickou lokomotívou Katkou jazdí desiaty rok.
Katku vyrobili v roku 1884 v nemeckom Erfurte. Do roku 1965, keď ju vyradili z prevádzky, fungovala striedavo na úzkorozchodných tratiach medzi Gelnicou, Mníškom nad Hnilcom a Smolníkom a medzi Hronskou Breznicou a Banskou Štiavnicou. Od roku 1974 až do generálky v roku 1990 stála na podstavci ako pamätník v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi. Od roku 1991 patrí k najväčším atrakciám Košíc.
K vzácnemu jubileu Katky prišli do rušňového depa zagratulovať aj jej príbuzní. Na točni sa producíroval nádherný parný rušeň radu 486, špeciálne vyrobený pre tzv. Štrbskú rampu. "Vyrobili ho v roku 1936 v Škodových závodoch. V tom čase neexistovali lokomotívy, ktoré by zvládli náročné stúpanie na Štrbu. Zelený Anton to hravo dokázal," približuje slávnu minulosť nádherného zeleného stroja pomocný rušňovodič Ivan Jandík.
"Vážime si prácu našich predchodcov, ktorí vytvorili tieto krásne stroje. Aj keď to nie je jednoduché, všetky sa snažíme zachovať vo funkčnom stave. Konštrukcia parného rušňa si vyžaduje permanentnú starostlivosť a aj čosi navyše, keď mu človek nedá dušu, zomiera. Je to vec srdca i profesionálnej hrdosti," hovorí prednosta Správy koľajových vozidiel Jaroslav Bajužik.
MIKULÁŠ JESENSKÝ