lokality. Približne polovica nemeckých firiem preto plánuje posilniť aktivity v nových členských štátoch Európskej únie.
Najznámejším a na verejnosti najdiskutovanejším príkladom presunu výrobných činností je technologický gigant Siemens, ktorý v Nemecku zamestnáva okolo 170-tisíc pracovníkov. Pred časom rozvírila hladinu správa, že chce utlmiť výrobu mobilných telefónov v Nemecku a naštartovať ju v Maďarsku. V týchto dňoch referujú všetky nemecké noviny o "pozičnom papieri" celosiemensovskej závodnej rady. Dôvodí sa v ňom, že v tom najhoršom prípade hrozí v Nemecku v dôsledku "optimalizačnej stratégie" manažmentu strata 74-tisíc pracovných miest. Predstavenstvo Siemensu chce totiž prispôsobiť obrat, výrobu a náklady podmienkam v príslušných štátoch. Pre nemeckých pracovníkov je z tohto pohľadu situácia povážlivá: Siemens generuje 80 % obratu v zahraničí, pričom v Nemecku zamestnáva 60 % osadenstva. Z tohto stavu vyplýva, že v Nemecku dôjde k ďalšiemu znižovaniu počtu zamestnancov. Otázkou je len, v akom časovom horizonte bude musieť koľko pracovníkov opustiť Siemens.
Manažment mníchovského technologického koncernu sa usiluje predĺžiť v Nemecku počet odpracovaných hodín na 40 týždenne. Ak by k tomu došlo bez zvýšenia súčasných miezd, potom by klesli pracovné a tým celkové výrobné náklady. Následne by sa znížil počet miest, odsúdených na presun do strednej a východnej Európy či Ázie. Závodná rada rázne odmieta predlžovanie pracovného času. Obáva sa, že v rámci optimalizačnej stratégie hrozí tak či onak "diktát zamestnávateľov", vyvierajúci zo "ziskuchtivosti". Predstavitelia celopodnikovaej závodnej rady žiadajú dokonca o pomoc politikov. Navrhujú, aby firmy, čo premiestňujú pracovné príležitosti do zahraničia, nedostávali štátne zákazky a subvencie.
Závodná rada v Siemense patrí medzi umiernených zástupcov pracujúcich. Dosiaľ sa jej vždy podarilo dospieť s manažmentom k všeobecne akceptovateľnému kompromisu. Bolo by veľkým prekvapením, keby aj v tomto problémovom okruhu neuzrela svetlo sveta po úporných rokovaniach spoločná stratégia závodnej rady a manažmentu. Podľa nej bude osadenstvo pružnejšie pracovať a manažment nepresunie toľko miest do zahraničia, ako pôvodne plánoval. Všetko ostatné by predstavovalo historickú revolúciu v Siemense s dosahom na podnikovú kultúru v celom Nemecku.