
Jiří Bělohlávek s členmi orchestra. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Už ubehlo vyše polovice z obdobia, ktoré musí uplynúť do chvíle, než sa JIŘÍ BůLOHLÁVEK bude môcť naplno ujať svojej funkcie šéfdirigenta Slovenskej filharmónie. V týchto dňoch je po čase znovu v Bratislave, aby s orchestrom naštudoval program na koncert venovaný 55. výročiu jej založenia - uskutoční sa dnes a zajtra o 19. 00 h v Redute. Popri skúškach sa zúčastní aj na dlho očakávanom konkurze na miesto prvého koncertného majstra a našiel si čas aj na krátky rozhovor.
Ste designovaným umeleckým riaditeľom. Ako ste spokojný s doterajšou prácou Slovenskej filharmónie pod vedením dirigentov Rastislava Štúra a Tomáša Hanusa?
Veľmi ma teší, že obaja moji mladí spolupracovníci za relatívne krátky čas dokázali svojím prístupom k umeleckej práci i nekompromisnými požiadavkami na kvalitu hry orchestra osloviť bratislavské i zahraničné publikum. V čase poklesu hudobného vkusu a honbe za chvíľkovými, rýchlo hasnúcimi hviezdičkami predstavuje ich vklad prísľub do budúcna. Svojou prácou si jednoznačne získali podporu umeleckého ansámblu.
Minulý rok ste sa v rozhovore pre SME vyjadrili, že do orchestra chcete prilákať čo najviac mladých hudobníkov. Odvtedy sa konalo už niekoľko konkurzov, darí sa vám získavať mladé talenty?
Z každého doposiaľ uskutočneného konkurzu sme získali nových mladých a perspektívnych inštrumentalistov a na konci tohto týždňa bude konkurz na miesto prvého koncertného majstra. To je, pochopiteľne, veľká udalosť, ktorou teraz všetci žijeme.
Osobne budete viesť orchester pri príležitosti 55. výročia Slovenskej filharmónie. Prečo ste sa rozhodli práve pre skladby Prokofieva, Mozarta a Janáčka?
Program koncertu nevznikal ako program oslavného výročného koncertu. Až z hotového dramaturgického plánu sme vytypovali koncert, ktorý sme tomuto výročiu pripísali. V každom prípade, tým, že sa nám podarilo získať pre Mozartov Koncert pre klavír a orchester A dur renomovaného interpreta Ivana Moravca, dostáva tento koncert punc nevšednosti. Poslucháči určite ocenia aj Janáčkovho Tarasa Buľbu - dielo patriace ku klasickému repertoáru, a Prokofievovu Suitu, ktorá je brilantnou ukážkou skvelého inštrumentačného majstrovstva a dáva všetkým nástrojovým skupinám možnosť naplno sa predviesť.
Na jeseň máte pripravený bohatý medzinárodný program, figuruje vo vašom diári aj nejaký významnejší projekt so Slovenskou filharmóniou?
Na začiatku novej sezóny vystúpim s orchestrom v rámci festivalu Bratislavské hudobné slávnosti, v programe venovanom doznievajúcemu roku 2004, ktorý je signifikantný pre českú hudbu. Mnoho významných českých skladateľov má svoje životné dátumy späté práve s rokmi končiacimi sa číslom štyri. My sa k týmto jubileám prihlásime večerom symfonickej a kantátovej tvorby.
Máte už konkrétnejšie predstavy, ako budete pracovať s orchestrom, keď sa naplno ujmete svojej funkcie?
Premenu mojej funkcie designovaného umeleckého riaditeľa na šéfdirigenta a hudobného riaditeľa nastane až na začiatku sezóny 2005/06, to znamená v septembri 2005. Program mojich vystúpení so Slovenskou filharmóniou na jar máme už konkrétne spracovaný a budete si ho môcť prečítať v programovej brožúre sezóny, ktorá bude, podobne ako v minulosti, vydaná v dostatočnom predstihu.