FOTO- ARCHÍV SME
okresávali, až sa rozhodli zrušiť ju úplne.
"Predstavenstvo rozhodlo o úplnom zrušení spešnín. Všetky pokusy, aby mali aspoň vyrovnané hospodárenie, boli márne," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Termín neurčili presne, ale stane sa tak v najbližšom čase. Železničná spoločnosť si ešte musí splniť povinnosti voči sociálnemu úradu a odborárom, pretože niektorých zamestnancov pracujúcich so spešninami prepustí.
Železnicou sa dali posielať aj balíky vážiace desiatky kilogramov. Maximálna hmotnosť a veľkosť spešniny závisela od stanice, z ktorej alebo do ktorej balík išiel. V minulosti využívali spešniny aj filmové distribučné spoločnosti, ktoré prepravovali filmové pásy železnicou.
"Sme z toho sklamaní. Podľa nás tento produkt by sa v Železničnej spoločnosti zachovať mal, ale je v kompetencii predstavenstva spoločnosti, ktoré rozhodlo," hovorí šéf železničiarskych odborárov Jozef Schmidt.
Vedenie tvrdí, že spešniny vyrobia mesačne stratu 10,5 milióna korún. Straty bývali omnoho vyššie, ale vlani v lete železnice o viac ako polovicu skresali počet staníc, kde sa dali podávať a prevziať spešniny a klesol aj počet zamestnancov. Časť spešnín prevážali aj na autách. "Tento systém stratu znížil, ale firma nedokázala zabezpečovať spešniny tak, aby neboli vôbec stratové," hovorí Schmidt.
Vedenie železníc ani odborári nevedia presne, koľko ľudí príde o prácu. Teraz pracuje so spešninami asi 240 ľudí, ale niektorí majú aj inú prácu.
(rf)