V prístupových krajinách sa totiž nákladná automobilová doprava od roku 1993 zvýšila o 96 % a nákladná železničná doprava poklesla o 25 %. S výnimkou Slovinska je tento vývoj aj v susedných krajinách Rakúska, zistila štúdia VCÖ.
"Na Slovensku sa nákladná cestná doprava zvýšila viac než štyrikrát, v Česku sa vyše zdvojnásobila. Keďže od 1. mája odpadnú obmedzenia, nákladná automobilová doprava zo susedných prístupových krajín do Rakúska a cez neho sa silno zvýši," varuje dopravný expert VCÖ Martin Blum.
Aby sa zabránilo masívnemu zvyšovaniu nákladnej automobilovej dopravy v Rakúsku, žiada VCÖ viac kontrol nákladných áut, zvýšenie zdanenia na dieselové motory na úroveň EÚ a rýchle rozšírenie železničnej dopravy v Rakúsku.
V prístupových krajinách sa automobilová nákladná doprava zvýšila zo 79 miliárd tonokilometrov (tkm) v roku 1993 na 155 miliárd tkm, naopak železničná nákladná doprava sa znížila zo 154 miliárd tkm na 116 miliárd tkm.
VCÖ kritizuje, že Rakúsko zvyšovanie nákladnej automobilovej dopravy z týchto krajín zvýhodňuje prostredníctvom výstavby ciest, ktorá má prednosť pred železničnými traťami. Informovala o tom rakúska agentúra APA.