Táto veta neznámeho profe-sionálneho poisťovacieho makléra navždy utkvie v pamäti, aj keď pochopiť jej skutočný obsah nie je vôbec ľahké.
Životné poistenie ako ko-merčný finančný produkt je staré takmer dve storočia. Napriek svojmu veku sa životných pois-tiek nikdy nepredávalo viac ako práve v súčasnosti. A budúcnosť životného poistenia vyzerá lepšie ako čokoľvek čo sme doteraz v poisťovníctve zažili.
Prečo je to tak?
V prvom rade preto, že čím ďalej tým viac ľudí - otcov a matiek rodín - si uvedomuje, že životné poistenie je nenahradi-teľnou súčasťou finančného plánovania, a to či už nás samotných alebo našich rodín. Počas života sa každý z nás nachádza trikrát v pozícii ekonomického konzumenta, v priebehu detstva, produktívneho veku a staroby, a len raz v pozícii ekonomického producenta, v priebehu produktívneho veku od 18 do 60 rokov. V detstve sa o všetky naše ekonomické potreby, akokoľvek veľké alebo malé, starajú v zásade rodičia. Ako deti sme čistými ekonomickými konzumentmi. V produktívnom veku naše ekonomické potreby uspokojujeme našou vlastnou produkciou ekonomických hodnôt. V produktívnom veku sa však musíme postarať o ekonomické potreby našich detí, ako aj nás samých v budúcnosti, keď sa opäť staneme čistými ekonomickými konzumentmi. V starobe, ako čistý ekonomický konzument, čerpáme ekonomické zdroje - vlastné alebo niekoho iného (rodina, sociálna podpora,...).
Z tohto ekonomického cyklu je zrejmé, že obdobie ekonomického producenta je kriticky dôležité na zabezpečenie kontinuity ekonomického blahobytu nášho, ako aj našich najdrahších. Ako ekonomickí producenti sme aktívni, podnikáme, žijeme na úver. Naša schopnosť producenta - generovať ekonomické statky - je však neustále konfrontovaná s možnosťou, že o túto schopnosť prídeme.
Ten najdôležitejší účel životného poistenia je zabezpečiť, že keď schopnosť generovať ekonomické statky naozaj stratíme (smrť, trvalá invalidita či staroba), životná poistka tieto ekonomické statky vygeneruje za nás. Povedané inak: Neexistuje iný finančný produkt, ktorý garantuje vyplatenie ekonomických strát spôsobených stratou schopnosti producenta generovať ekonomické statky. Preto neprekvapuje, že drvivá väčšina klientov klasického životného poistenia sú ekonomickí producenti.
Ešte aj dnes mnoho ľudí na Slovensku pozerá na životnú poistku ako na "vec, ktorá stojí veľa peňazí". Faktom však je, že klasické životné poistenie neberie peniaze od klienta preč, ale ich len premiestňuje "z klientovho ľavého vrecka do pravého". Peniaze v životnej poistke sú stále peniaze klienta. A keď príde čas na výplatu poistného plnenia (ten príde vždy - skôr alebo neskôr), tak peniaze zaplatené za životné poistenie sa vrátia mnohokrát znásobené, alebo pri dožití sa konca poistnej lehoty sa vrátia s mierou ich zhodnotenia.
Niekto môže pochybovať o zárukách ohľadom životného poistenia?
Je však málo inštitúcií, ktoré sú tak dôkladne kontrolované štátnymi dozornými orgánmi ako práve poisťovne. Poisťovne ešte pred založením musia spĺňať prísne personálne, finančné, ako aj obchodné podmienky, aby vôbec získali licenciu na poskytovanie poisťovacích služieb. Skôr ako prvý klient zaplatí prvú korunu poistného do poisťovne, poisťovňa musela zložiť svoj základný kapitál vo výške stoviek miliónov korún. Ako sa zvyšuje počet poistených klientov, tak musí poisťovňa pod pravidelným dohľadom štátnych dozorných orgánov vytvárať rezervy, ktoré garantujú výplatu poistných plnení klientom, nech nastanú kedykoľvek. Investovanie poistných rezerv je tiež striktne regulované a kontrolované, s cieľom garantovať vopred definovaný výnos pre klientov. Akékoľvek výnosy nad minimálne garantovaný výnos poisťovňa z 85 percent vypláca späť klientom.
Prečo si teda kúpiť životnú poistku ?
Pre všetko to, čo sme tu povedali, ako aj pre mnoho iných vecí. Vstupujeme do Európy, otvárame sa svetu a snažíme sa naučiť a využiť všetko, čo nám tento bezprecedentný proces ponúka. Ak priemerný americký otec alebo matka kúpi počas svojho života 5 - 6 životných poistiek a tak deklaruje lásku a zodpovednosť voči sebe a svojim najbližším, stojí aspoň za zamyslenie, či by sme nemali tú našu lásku a zodpovednosť deklarovať kúpou našej prvej životnej poistky.
V životnom poistení niet čo stratiť, tí zodpovední len získajú.
Ondrej Mičaň
general manager
SFM Slovakia