retailu a produktových novinkách pre sektor fyzických osôb sme sa porozprávali so Slavomírom Steigaufom, riaditeľom odboru retailového bankovníctva Ľudovej banky.
n Podľa Štatistického úradu sa podiel domácností, ktoré deklarujú, že dokážu aspoň časť svojich príjmov usporiť dlhodobo pohybuje od 28 do 40 percent, vo februári tohto roka to bolo len 30 percent domácností. Podarilo sa Ľudovej banke i napriek tomuto negatívnemu vývoju životnej úrovne naplniť ciele v oblasti vkladových v minulom roku?
Vývoj v oblasti vkladov obyvateľstva za rok 2003 bol, samozrejme, ovplyvnený pokračujúcim poklesom sadzieb na peňažnom trhu, úpravou základných sadzieb zo strany Národnej banky Slovenska a vývojom na devízových trhoch. V oblasti korunových vkladov obyvateľstva dosiahla Ľudová banka v porovnaní s predchádzajúcim obdobím rast 3 percentá. Aj napriek poklesu devízových vkladov obyvateľstva, ktoré klienti začali presúvať do iných alternatívnych produktov ako sú podielové fondy Volksbank AG si tak banka naďalej udržala stabilnú pozíciu v tomto segmente. Pokiaľ ide o štruktúru jednotlivých produktov tak v segmente obyvateľstva nedošlo k nijakým výrazným zmenám. Najväčší podiel teda naďalej tvoria termínované účty v slovenských korunách, ktoré sú na úrovni 26 percent. Rovnako 26 - percentný podiel dosiahli vkladné knižky v slovenských korunách. Bežné účty v slovenských korunách boli v minulom roku na úrovni 16 percent. Zvyšné percentá z balíka si rozdelili vkladové produkty v cudzích menách.
n Aké sú plány v tejto oblasti pre aktuálny rok?
Rast cieľov je tradičný a výnimkou nie je ani Ľudová banka. Aj my chceme byť z roka na rok aktívnejší a atraktívnejší a tomu zodpovedajú aj naše plány a tak prirodzene i v oblasti vkladových produktov je našim cieľom zvýšiť ich objem v segmente retailu i firemných klientov
n Aké je portfólio vkladových produktov Ľudovej banky?
Portfólio vkladových produktov je pomerne široké. Myslím si, že nám nechýba žiaden produkt, ktorý má konkurencia, či už sú to bežné účty, termínované vklady alebo vkladné knižky v rôznych podobách. Z hľadiska portfólia produktov tak dokáže Ľudová banka uspokojiť všetky požiadavky a potreby klientov. Pomerne široké portfólio máme i v oblasti podielových fondov a poistných produktov. Naši klienti si môžu vybrať spomedzi pätnástich podielových fondov sesterskej spoločnosti z koncernu Volksbank. Sú tam všetky základné typy fondov - dlhopisové, zmiešané, akciové i fondy fondov z rôznych segmentov a rôznych odvetví, vrátane technologických fondov. Pri poistných produktoch spolupracujeme s poisťovňou Victoria Volksbank, ktorá je tiež súčasťou koncernu, a klientom ponúkame najmä životné poistenie, kapitálové i investičné.
n Koľko pobočiek má v súčasnosti Ľudová banka?
Dnes máme 39 obchodných miest a v tomto roku plánujeme otvoriť ďalších 5 až 6 pobočiek. Najmä z hľadiska retailu považujem za dôležité približovať sa klientom a realizujeme to predovšetkým priamym kontaktom na pobočkách. Preto je pre nás dôležité mať vybudovanú pomerne širokú sieť obchodných miest.
n Dlhodobo možno konštatovať, že úrokové sadzby na termínovaných účtoch a vkladných knižkách sú nižšie ako miera inflácie. Klienti tak vlastne na týchto produktoch prerábajú. Myslíte si, že je to v poriadku?
Táto otázka má viacero stránok. Prirodzene jednou z nich je vývoj úrokových sadzieb, ktorý je do istej miery ovplyvnený vývojom ekonomickej situácie a tiež monetárnou politikou centrálnej banky. Na druhej strane celková miera inflácie, ktorá bola výrazne vyššia ako úrokové sadzby na vkladových produktoch je zase závislá od reforiem, najmä v ekonomickej oblasti, a naprávaním "pokrivených" cien z minulosti, ktoré bolo dôležité "narovnať". Etapa transformácie sa blíži ku koncu a to znamená, že z dlhodobého hľadiska pôjde inflácia tiež nadol.
n Prečo sa potom klienti pre termínované vklady a vkladné knižky rozhodujú?
Dôvodov, prečo využívajú bankové vkladové produkty je viacero. Jedným z faktorov určite je, že sú klientmi banky a využívajú množstvo jej ďalších produktov a služieb. Banka im, ako štandardnú službu, poskytuje tiež poradenstvo v celej širokej škále produktov. Klient je informovaný o rôznych produktoch od bežného účtu, cez karty, elektronické bankovníctvo až po alternatívne produkty ako sú podielové fondy, poistenia a podobne. Celkom logicky v rámci tohto množstva produktov klienti využívajú aj termínované vklady a vkladné knižky. Takže komplexnosť ponuky banky je jeden faktor prečo jej klienti nevyužívajú iné formy u iných spoločností. Na druhej strane však treba povedať, že konkurencia silnie a v budúcnosti sa môže trend otočiť a objem bankových vkladov bude klesať a naopak rásť bude objem alternatívnych produktov, či už dôchodkových fondov alebo poistných produktov. Ďalším faktorom je aj tradícia. Predsa len dôvera v banku ako stabilnú inštitúciu je relatívne silná a myslím, že klienti často aj oželejú nejaký negatívny výnos voči inflácii ako ústupok za to, že majú vysokú mieru istoty. Nepochybne pre klienta dôležitým faktorom je skutočnosť, že vklady klientov sú chránené pros-tredníctvom Fondu na ochranu vkladov.
n Výmenné kurzy zahraničných mien vlani vo všeobecnosti nahrávali slovenskej korune. Využívali klienti Ľudovej banky i termínované účty v cudzích menách?
Samozrejme, využívali. Myslím si, že z hľadiska investovania a zhodnocovania finančných pros-
triedkov je rozumné mať vklady vo viacerých menách. To klientom poradí každý poradca či v zahraničí alebo na Slovensku. Na druhej strane, ak mal v minulosti niekto vklady v cudzích menách z obavy pred znehodnocovaním koruny, toto riziko, vzhľadom na vývoj ekonomickej situácie na Slovensku, už do značnej miery pominulo. Prirodzene tí klienti, ktorí dočasne krátkodobo finančné prostriedky v cudzích menách držali z dôvodu výhodnosti výmenného kurzu ich už vymenili za slovenské koruny.
n Vo vyspelých ekonomikách cítiť výrazný odklon od tradičných vkladových produktov, termínovaných vkladov a vkladných knižiek. Kam smeruje vývoj na Slovensku? Naučili sa Slováci využívať i moderné vkladové produkty, alebo sa to učia?
Ten vývoj je postupným, nie je to skoková zmena. Nikto ani neočakával, že v priebehu nie-koľkých mesiacov alebo krátkeho obdobia Slováci prejdú od tradičných vkladových produktov na moderné, to znamená napríklad z termínovaných vkladov na podielové fondy. Vývoj je postupný a tie výrazné nárasty zaznamenané v posledných dvoch - troch rokov najmä do podielových fondov, či už tých krátkodobejších, do fondov peňažného trhu alebo dlhopisových korunových fondov sú dôkazom toho, že Slováci začínajú využívať tieto modernejšie spôsoby zhodnocovania finančných prostriedkov. Tento vývoj bude pokračovať aj do budúcnosti a samozrejme, bude závisieť aj od ekonomických faktorov. Nie je však odlišný od vývoja v iných krajinách, napr. v Rakúsku na začiatku 90-tych rokov, kedy zaznamenali fondy najväčší rozmach alebo v Nemecku pred štyridsiatimi rokmi. Negatívnym faktorom bolo snáď len to, že na Slovensku bolo umožnené investorom investovať do fondov práve v období, kedy podielové fondy, hlavne v oblasti akciových trhov, zažívali najväčšie poklesy a pády a klienti si často spájali podielové fondy len s akciami. Myslím si však, že ten výraznejší rozmach fondov Slovensko ešte len čaká.
n Ľudová banka ponúka podielové fondy Volksbank. Úspešne?
Určite áno aj z hľadiska plánovaných ukazovateľov, aj z hľadiska dopytu zo strany našich klientov i nových klientov. Prirodzene našou snahou pri predaji týchto podielových fondov bolo, aby sme
klientom popri štandardných bankových produktoch ponúkli aj určitú alternatívu. Predaj je úspešný a verím, že vzhľadom na to, že všetky fondy sú denominované v EUR alebo USD bude záujem v budúcnosti, keď by sme mali prijať euro, ešte vyšší.
n V poslednom čase sa stretávame s tzv. sporiacim účtom. Môžete ho predstaviť?
Sporiaci účet sme zaviedli v rámci programu služieb LUBA Komplet. Je to účet, ktorý umožňuje lepšie hospodárenie s prostriedkami na bežnom účte. To znamená, že pri určitých vopred nadefinovaných minimách a maximách sú podľa určitých podmienok presúvané peňažné prostriedky z bežného účtu klienta na sporiaci a naopak. Sporiaci účet je úročený lepšie ako bežný účet. Pri sporiacom účte je v súčasnosti úroková sadzba 2,25 percenta a pri bežných účtoch je úroková miera nižšia, pri osobných účtoch sa pohybuje od 0,75 do 2 percent. V Ľudovej banke je tento produkt relatívne nový, bol zavedený po vytvorení nových programov služieb od februára tohto roka.
n Aké novinky pripravuje Ľudová banka v oblasti vkladových produktov?
Pripravujeme tzv. štrukturované vklady. Ide o kombináciu vkladových produktov s inými produktmi napríklad s opciami alebo inými typmi derivátov. Myslím, že podobne ako v zahraničí sú už prvé produkty pripravené aj na Slovensku a Ľudová banka má zámer byť aktívna aj v tejto oblasti. Chceme našim klientom ponúknuť možnosť skombinovať na jednej strane garantovanú úrokovú mieru termínovaného vkladu a na strane druhej vlastnosti spojené s derivátmi, napríklad s opciou, kde v prípade rastúceho vývoja podloženého aktíva môže klient dodatočne získať dodatočný úrokový bonus. Dnes už je na trhu takýto produkt z dielne Ľudovej banky LUBA Garant Plus.
n Aký vývoj úrokových sadzieb očakávate po vstupe Slovenska do Európskej únie, kde sú úroky na vkladoch ešte nižšie ako dnes u nás?
Vo všeobecnosti sa očakáva aj vo výhľade slovenskej ekonomiky mierny pokles úrokových sadzieb, ale konkrétne čísla by som si netrúfal odhadnúť (pozn. red.: medzitým NBS rozhodla o znížení úrokových sadzieb). Tak ako pri všetkých vývojoch úrokových mier a výmenných kurzov je veľmi veľa faktorov, ktoré ich ovplyvňujú. A tie budú závisieť od toho ako sa bude vyvíjať makroekonomický rámec slovenskej ekonomiky i od toho, aká bude menová politika centrálnej banky.
n Očakávate, že po vstupe Slovenska do Európskej únie pribudnú na našom trhu nejakí noví bankoví hráči?
Pri veľkosti slovenského bankového sektora si myslím, že dnes je konkurentov viac než dosť. Osobne neočakávam, že by niekto ešte vstúpil na náš trh. Koláč je už raz daný a predpoklad, že by sa tu mohol ďalší hráč uchádzať o nejakú novú pozíciu na trhu je nepravdepodobný. Na druhej strane všetko je možné, takže vylúčiť sa to nedá, ale pozícia pre kohokoľvek, kto by chcel na tomto trhu prežiť, by nebola ľahká. Viem si predstaviť, že by sa možno mohol špecializovať na nejaký trhový segment alebo distribučný kanál, ale v štandardnej retailovej oblasti na báze pobočiek si nemyslím, že by sa niekto mohol rýchlo presadiť. To znamená musel by mať odlišnú obchodnú stratégiu ako ju majú súčasné retailové banky.
Erika Remeňová