Aj keď výstava hardvéru, softvéru, telekomunikácií, digitálnej fototechniky a kancelárskej techniky má v kalendári mnohých svoje miesto, len ťažko sa dá ubrániť klesajúcej návštevnosti. V roku 1999 bolo prítomných 186 vystavovateľov, prezentácie ktorých si prišlo pozrieť 45000 návštevníkov, zatiaľ čo vlani sa pre výstavu rozhodlo 128 firiem a 30000 návštevníkov. Cofax nie je miestom, kde by sa vystavovatelia snažili predstaviť v premiére svoje novinky. Aj keď je to jediné podujatie svojho druhu na Slovensku, kde by sa mohol návštevník oboznámiť s činnosťou a produktovou líniou firiem, ktoré majú na Slovensku svoje zastúpenia, zaujímavé expozície lídrov IT priemyslu tu už roky absentujú. Bez vystavovateľov niet návštevníkov. Načo sa tento rok organizátori zamerali, sme sa dozvedeli od riaditeľa výstavy Mateja Habodásza.
Po 14. rokoch sa Cofax začína uberať spotrebiteľským smerom.
To znamená menej systémových firiem, čo ponúkajú riešenia pre veľké podniky, riešenia pre štátnu správu, i keď, samozrejme, aj také sa nájdu. Ale skôr bude záber pre bežného užívateľa, malé a stredné podniky, pre ktoré bude ponúknuté množstvo produktov, počnúc ekonomickým softvérom či mzdovým, až po tlačiarne a kopírky. Expozícia, ktorá oproti vlaňajšku narástla zhruba trojnásobne, je digitálna fotografia, kde nájdete všetky renomované značky z tejto oblasti. Nebudú chýbať ateliéry, kde sa môžete odfotiť a fotografiu následne vytlačiť na niektorej z tlačiarní. Je tam stále čo nájsť, myslím, že pre návštevníkov to bude možno ešte zaujímavejšie ako vlani.
Výstavné zľavy
Cofax bol vždy výstavou s charakterom veľtrhu, ktorý sa nebránil predaju, ale ani tento rok to nebude len o tom, urobiť lacný nákup priamo na mieste. Skôr ide o expozície, kde sa prezentujú produkty. Ale vždy sa dajú objednať. Určitá časť softvérových produktov, ale aj hardverových sa bude dať kúpiť lacnejšie. Konkrétne tam bude asi 50 počítačov, ktoré sa budú v priebehu výstavy predávať a cena bude nižšia ako keby sa predávali priamo v predajni. Teda, ak niečo kúpiť lacnejšie, tak na Cofaxe áno.
Veľkí hráči
Každý rok sa ich snažíme nejakým spôsobom prilákať. Vlani sa nám to pomocou technologického parku
sčasti podarilo. V tomto roku nebudú zastúpené v takom rozsahu, na takej veľkej ploche, ale skôr budú prítomné cez svojich partnerov s vybranými produktovými skupinami. Cofax vo svojom najväčšom rozmachu bol miestom, kam sa chodili vyberať riešenia, kam sa chodili firmy ukazovať jedna pred druhou. To už je za nami, teraz je to skôr obrátenie sa k zákazníkovi. Nie však k tomu laickému, ktorý asi na Cofax ani nepríde, ale k tomu, čo počítač používa doma alebo pri práci. Tento smer si myslím, že je správne definovaný, pretože nás k tomu vlastne dotlačil trh.
Stánky telekomunikačných operátorov
Boli megalomanské, keď sa trh rozdeľoval, keď sa firmy snažili bojovať o zákazníka. Tento rok už to bude inak. Padli rozhodnutia zamerať sa na prezentáciu služieb ohľadom internetu. Voči zákazníkom sme si vedomí ako organizátori jedného dlhu, ktorými sú mobilné telefóny. Tie by nemali chýbať na výstave akou je táto. Tento rok tam nájdete len firmy, ktoré dodávajú komponenty pre mobilné telefóny, ale samotné firmy, ktoré predávajú mobilné telefóny sa na Cofaxe nezúčastnia. To by sme chceli v budúcich rokoch napraviť, pretože ide o vec, ktorá návštevníkov vo veľkej miere zaujíma.
Nízka prestíž výstavy
Ide o tradičnú otázku študentov, ktorí tvoria veľkú základňu návštevníkov. Moja odpoveď je rovnaká, nechceme brániť študentom prísť na Cofax, pretože sú ďaleko väčšími užívateľmi výpočtovej techniky, ako hociktorý 30- a viacročný človek. Zo študentov, ktorí chodili na Cofax v roku 1994 sú dnes odborníci IT. Nevytláčajme ich, skôr treba presvedčiť firmy, že mladí ľudia, čo prídu na Cofax hľadať informácie, sú aj ich potenciálni zákazníci. Možno nie v tomto roku, ale v budúcich určite. Hľadanie a vytváranie priestoru, kam by mali vstup len osoby, čo majú rozhodovacie právomoci je riešený dňom pre odbornú verejnosť. Stokorunové vstupné na tento deň pomôže vyselektovať ľudí od tých, čo prídu radšej počas ďalších troch dní, kedy je návštevnosť oveľa vyššia. Takže záujem o túto komunitu existuje.
Sprievodné podujatia
Samozrejme, aj v tomto roku pokračujeme už v tradičnej konferencii Cofax Telekomunikácie, ktorá má v tomto roku jedinú novinku, že sa nebude konať prvý a druhý deň výstavy, ale deň pred Cofaxom a prvý deň. Tak isto sú pripravené konferencie grafikov v Budmericiach či programátorská súťaž Miniprog a v neposlednom rade odborné podujatia, ako súčasť Cofaxu, ktorým je aj Digitálna fotografia, ako samostatná časť, kde sú sústredené spoločnosti z tejto oblasti. Po mimoriadne úspešnej premiére počas minuloročnej výstavy bude aj tento rok v pavilóne PC PARK, tentoraz na rozlohe vyše 450 m2, pre laickú i odbornú verejnosť pripravených 50 multimediálnych pracovných staníc s vysokorýchlostným pripojením do siete internet a najnovším multimediálnym softvérom. Myšlienkou je opäť ponúknuť možnosť "uvidieť a vyskúšať si na vlastnej koži" najnovšiu a najmodernejšiu technológiu. Prezentácie však nebudú zachádzať do odbornej úrovne. Medzi najzaujímavejšie novinky tohtoročného PC PARKu patrí jednoznačne sieť Wi-Fi hot-spot prístupových bodov ponúkajúcich možnosť bezdrôtového pripojenia do siete internet pre všetkých návštevníkov výstavy. Prístupové body PC PARKu budú rozmiestnené v oboch výstavných halách, pričom pripojenie do siete internet bude pre všetkých návštevníkov bezplatné. Rovnako ako minulý rok, bude pre návštevníkov výstavy pripravený v pavilóne PC PARK bohatý sprievodný program vo forme krátkych prezentácií a workshopov, predmetom ktorých budú v súčasnosti často diskutované témy, napríklad budúcnosť technológie ADSL na slovenskom trhu. Vo vyše dvadsiatich vstupoch vystúpi viacero významných osobností slovenského IT biznisu. V oddelení hier Gamesparty bude 20 počítačov vybavených rôznymi hrami. Počas celého Cofaxu bude 50 súťažiacich zápoliť na Majstrovstvách Slovenska v hrách.
(rak)