Far Cry - najlepšia akčná hra od Half-Life

Rok 2003 mal byť rokom prevratných 3D akčných hier. Novú generáciu "strieľačiek" mali odštartovať pokračovania kultového Doomu 1 & 2 a nezabudnuteľného Half-Life.

Rok 2003 mal byť rokom prevratných 3D akčných hier. Novú generáciu "strieľačiek" mali odštartovať pokračovania kultového Doomu 1 & 2 a nezabudnuteľného Half-Life. Tie si kládli za úlohu konečne naplno využiť potenciál hardvéru a to najmä grafických kariet, do ktorých výrobcovia už dávno integrovali možnosti špičkových efektov. Ani id Software, ani Valve však hry ďalšej generácie doteraz nevydali, a tak sa ku slovu logicky dostala konkurencia. Prvé miesto si napodiv neuchmatne žiadne slávne vývojárske štúdio, ale v podstate začínajúci nemecký tím Crytek. Už dávnejšie to vyzeralo, že sa im podarí vytvoriť technicky viac než konkurencie schopnú hru. Asi nikto nečakal, že po stránke hrateľnosti pôjde pravdepodobne o najlepšiu 3D akciu od čias prevratného Half-Life.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Far Cry je už na prvý pohľad ojedinelé dielo. Hráči, ktorých už dávno znudili tupí počítačoví protivníci či detská jednoduchosť a krátke trvanie súčasných titulov, v ňom znova nájdu krásu hier pre jedného hráča. Counter Strike po lokálnej sieti či cez internet asi zostane naďalej ich favoritom, ale Far Cry je úplne iný a predsa výnimočný hráčsky zážitok.

Príbeh neprekvapí

Recenziu začneme asi najmenej prepracovaným článkom hry a tým je príbeh. Nejde však o žiadnu výraznú slabinu. Príbeh tu totiž funguje ako vo skvelom akčnom filme, ktorý sa nehrá na kinoklubový trhák. Nečakajte výrazné prekreslenie charakterov alebo kvantá filozofických dialógov. Príbeh je viac-menej priamočiary, bez prekvapivých zvratov či rúšok tajomstiev. Pôsobí však nadmieru funkčne a uspokojivo lepí dohromady jednotlivé úrovne, v ktorých ide o spektakulárny hráčsky zážitok a nie sledovanie zdĺhavých príbehových animácií. Čo stráca scenár na hĺbke, nedobieha ani v originalite. V podstate ide o skvele namiešanú zmes scenára "jeden proti armáde žoldnierov" a jemne sci-fi ladených filmov ako Jurský park. Hlavný hrdina Jack Carver, bývalý príslušník špeciálnych jednotiek, sa po "malom" karambole svojej lode dostane na tropické ostrovy obsadené podozrivou skupinou po zuby ozbrojených hrdlorezov. To by ani tak neprekážalo, keby neuniesli jeho klientku, ktorú na výletnej lodi sprevádzal. Pustí sa teda po jej stopách, aby neskôr odhalil tajomstvá nevydareného genetického experimentu a postavil sa hordám vojakov, ale aj nebezpečných zmutovaných monštier. Čakajú ho bitky v rozsiahlych exteriéroch džungľou pokrytých tropických ostrovov a mrazivé hororové úrovne v tmavých chodbách vedeckých laboratórií.

SkryťVypnúť reklamu

Umelá inteligencia a zbrane bodujú

Ako sme už naznačili v úvode, veľkou slabinou akčných hier je umelá inteligencia nepriateľov. Far Cry však aj tu stanovuje nový štandard v pozitívnom zmysle. Nie že by boli nepriatelia neporaziteľní, alebo občas nevyrobili nejakú hlúposť. Ale čo dokážu, tu ešte nebolo. Najskôr ich zažijete vo voľnom priestranstve džungle. V bežnej hre by ste sa nejako priblížili k ich táboru a po jednom ich likvidovali zo zálohy. Tu však nie. Prezradíte sa hlasnejším zvukom a hneď máte na krku koordinovanú akciu nepriateľa. Spoločne prehľadávajú okolie, vzájomne sa kryjú a využívajú terén. Nič z toho však nie je dopredu nalinkované. Vo voľnej prírode si môžete vybrať niekoľko postupov útoku (alebo nepozorovanej infiltrácie) a oponenti sa vždy zachovajú inak. Obehnú si vás od chrbta, počkajú ukrytí za stromom, alebo "pošteklia" streľbou na slepo do priestoru, kde predpokladajú, že sa skrývate. Vždy to, samozrejme, nefunguje ideálne, veď potom by hráč vlastne nemal žiadnu šancu. S taktikou "na steč" však nemáte prakticky žiadnu šancu ani na normálnej obtiažnosti. Trochu iná situácia je pri boji so zmutovanými nepriateľmi. Tí fungujú princípom filmových Votrelcov. Vrhajú sa na vás síce bez zdĺhavého uvažovania, ale svoju nižšiu inteligenciu kompenzujú obrovskou mrštnosťou a silou. Neskôr sa navyše stretnete s mutantmi vybavenými zbraňami, a tí od vás budú chcieť opäť iný prístup. Skrátka, boj s počítačovým nepriateľom je to posledné, čo by vás nudilo.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkú zásluhu na tom majú aj skvele vymodelované (čo do účinkov) a vhodne vybalancované zbrane. Vychádzajú z reálnych predlôh a každá má, podobne ako v skutočnosti svoje slabiny a silné stránky. Navyše na každú si musíte nejaký čas zvykať a naraz môžete niesť maximálne štyri. Vyberať treba rozvážne, podľa očakávaných bojov. Silný raketomet či ostreľovacia puška vždy trpia nedostatkom nábojov, univerzálna M4 nemá až takú veľkú účinnú kadenciu a útočná G 36 s granátometom a ďalekohľadom nie je veľká kamarátka s presnosťou. Poloautomaty M5 či P90 sa hodia na boj z blízka, netrpia tak veľkým spätným nárazom, ale ich účinnosť je pochopiteľne nižšia. Tým výpočet strelných zbraní nekončí a navyše máte k dispozícií aj niekoľko druhov granátov. Možností je teda naozaj dosť. Nesmieme zabudnúť aní na niekoľko dopravných prostriedkov ako džíp, nákladné auto, motorový čln či dokonca rogalo. Niektoré disponujú vlastnými zbraňami, čo vďaka ničivému účinku radi využijete. Občas tiež narazíte na statické palebné postavenia s rotačným guľometom, či granátometom.

SkryťVypnúť reklamu

Brilantné fungovanie zbraní podtrhuje aj skvelá fyzika celého herného sveta. Výbuchy realisticky odhadzujú predmety podľa ich váhy, mŕtve telá sa uveriteľne skrútia, alebo sa vznášajú na hladine vody. Svet okolo je plný ďalších drobných detailov, o ktorých sa nebudeme rozpisovať, ale dávajú jasný signál ako veľkolepo autori celú hru poňali a prakticky nič nenechali na náhode.

Technická stránka lepšie ako na výbornú

Hlavným ťahákom hry je však bez debát grafika. Taký detailný svet s nádhernou prírodou, obrovským množstvom vegetácie a prakticky neobmedzeným výhľadom tu ešte nebol. Rovnako modely postáv či interiérov patria na špicu závodného poľa. Ďalším gólom do bránky konkurencie je fungovanie svetla a tieňov. Našli by sa nedostatky (ktoré by však Far Cry asi urobili nehrateľnými aj na najrýchlejších počítačoch), ale to, čo iné tituly len sľubujú, servíruje Far Cry bez problémov. Keď budete so svetlom baterky pomaly postupovať tmavou chodbou, na ktorej konci sa hompáľa malá lampa a osvetľuje zohavenú mŕtvolu, pochopíte "o čom to je". Takto úžasná grafika už dávno vzbudzovala obavy z vysokej hardvérovej náročnosti. To sa však naplnilo len napoly. S trojročným starým počítačom pochopiteľne neuspejete. Nadštandardný vzhľad však dosiahnete aj s rok starou grafickou kartou (kompatibilnou s DirectX 8.1), ktorej cena ani vtedy nepresiahla desať tisíc. Procesor by však mal "tikať" aspoň na 2 Ghz, ale to tiež už dnes nie je nijaký luxus. V každom prípade je však Far Cry tým typom softvéru, ktorý investíciu do nového hardvéru prinajmenšom ospravedlní.

SkryťVypnúť reklamu

Ani audio stránka nezostala pozadu. Zvuky zbraní, džungle, techniky či nepriateľov sú presne také, aké by ste ich asi čakali v skutočnosti. Hudba síce neobsahuje žiadne nezabudnuteľné motívy, ale plní funkciu nerušiaceho pozadia, ktoré dynamicky kopíruje dianie na obrazovke. Vlastne si ani neuvedomíte, že je prítomná, hudba však výrazne pumpuje napätú atmosféru ešte vyššie.

Ďalšou skvelou vlastnosťou Far Cry, je že nevyloží všetky esá hneď na začiatku. Autori konkurencie sa často snažia predviesť to najlepšie zo svojich hier v úvodných úrovniach a hráč až postupne zistí, že sa začína nudiť. Far Cry je prakticky opačným prípadom. Zo začiatku to vyzerá, že pôjde síce o nádhernú, ale viac menej stále rovnakú hru, keď sa prvé misie nelíšia od tej, ktorú sme si mohli vyskúšať v demoverzií. Aký omyl! Tvorcovia sa akoby sami učili pracovať s vlastnou technológiou a neustále sa pri dizajne herného prostredia zlepšovali. Budete sa tak stretávať so stále novými, respektíve lepšie a lepšie použitými nápadmi a neustávajúcou vysokou hrateľnosťou. Tam, kde iné hry často končia sa Far Cry vytiahne s novým prekvapením, ojedinelou situáciou či dych berúcou prestrelkou. Okrem hry pre jedného hráča dostanete pochopiteľne aj možnosti pre viacerých hráčov. Tie už síce tak nevystupujú nad priemer, hoci stále obsahujú skvelú grafiku a fyziku, ale sú skôr chudobnejším doplnkom hry, ktorá sa orientuje úplne iným smerom.

SkryťVypnúť reklamu

Obrovský potenciál Far Cry však nekončí samotnou hrou. Autori sa nijako "neošívali" vydať spolu s hrou aj editor úrovní. Môžeme teda čoskoro čakať množstvo prídavných misií či kompletných modifikácií od fanúšikov, ktoré budú na internete k dispozícií zadarmo. Ďalším faktorom je nepochybná kvalita grafického engine hry, ktorý sa takmer určite prostredníctvom licencií stane pohonnou silou ďalších a ďalších titulov.

Far Cry je naozaj akčná bomba, ktorá je skutočným míľnikom tohto druhu hier. Stavia nový štandard a slávna konkurencia bude mať naozaj čo robiť, aby sa jej vyrovnala, alebo ju nebodaj predbehla. Nechajme sa prekvapiť, ale prvenstvo Far Cry už nikto nevezme.

Michal Gardian

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu