Notebooky prestali byť iba exkluzívnou hračkou pre cestujúcich manažérov. Ak chcú osloviť širšiu skupinu zákazníkov musia osloviť napríklad aj atraktívnejším zovňajškom. Až na zopár výnimiek atraktívnosť konkrétnych modelov zatiaľ nespočíva na dizajne.
Umenie na kolenách: Vo vnútri Intel,zvonku umenie
S týmto vedomím sa skupina kreatívnych "Intelákov" z Holandska pustila do originálneho a odvážneho projektu. Vyzvali študentov Amsterdamskej Umeleckej Akadémie, aby premenili desiatku nových notebookov od spoločnosti Acer vybavených mobilnou technológiou Intel Centrino na skutočné umelecké diela. Pri tvorbe ich nezväzovali žiadne obmedzenia, jedinou podmienkou bolo, aby notebooky zostali funkčné. Podľa jedného zo spolupracujúcich učiteľov "výzvu premeniť modernú technológiu na skutočné umenie prijali študenti s nadšením. Verím, že ich záujem sa prejavil i na dosiahnutých výsledkoch: originálnych, odvážnych, pôsobivých či dokonca šokujúcich."
Po ukončení práce umelecké diela (teda už nie prosté "notebooky") prezentovali po prvýkrát na veľkej spotrebiteľskej akcii v Amsterdame, kde im odovzdalo svoj hlas vyše 5 tisíc návštevníkov.
Na začiatku februára diela vystavili v Amsterdamskej galérii umenia ARTI, kde vyhlásili aj víťaza: Top Jewel - práca ktorá prezentuje notebook ako vzácny šperk, získala takmer väčšinu všetkých hlasov. Tí, ktorí sa na hlasovaní zúčastnili, si pravdepodobne nevedeli predstaviť, ako by pracovali na ostatných modeloch, hoci možnosť praktického využitia hodnotiacim kritériom nebola.
Od podnikového nástroja k čomusi, po čom túži každý
Inšpiráciou pre projekt notebookového umenia bol príbeh mobilného telefónu. Na začiatku deväťdesiatych rokov, keď sa na trhu objavili mobilné telefóny, iba málokto predpokladal, že by sa o desať rokov mohli stať čímsi, čo budú ľudia so sebou neprestajne nosiť - rovnako ako kľúče či peňaženku. Pôvodne boli mobilné telefóny vyvinuté ako užitočný nástroj pre obchodníkov na cestách. Kto by chcel so sebou všade vláčiť telefón, ktorý treba neustále nabíjať? Dnes si používatelia po celom svete cenia jeho užitočnosť, ba dokonca si bez neho nevedia život predstaviť. Výrobcovia mobilných telefónov sa snažili upútať zákazníkov, objavili sa mobily všetkých tvarov, veľkostí a farieb. Návrhy mobilných telefónov sa teda už prestali sústreďovať výhradne na ich funkčnosť.
V tomto čase však nechceme tvrdiť, že za desať rokov budeme všetci kráčať po uliciach s notebookmi vo vreckách, tak ako to robíme dnes s mobilnými telefónmi. Ak však úspech mobilného telefónu na spotrebiteľskom trhu plne určuje dizajn, dá sa taký krok považovať za odštartovanie podobnej etapy aj pre výrobcov notebookov.
Popis umeleckých diel
Názov: KAI' KO
Autor diela: Janneke van de Ven
Koncepcia:
Caeco: [KAI'KO] (lat.) oslnivý;
Caecus: Slepý [M];
A indiva est (lat.) Závisť je slepá [LIVIUS], touch > screen ako dotyk umenia. Dotknuté > videné.
Názov: Urban Connection (Spojenie s masami)
Autor diela: Sjaak Kooij
Koncepcia: V dnešom čase nachádzame vo všetkých husto zaľudnených miestach graffiti - texty a odkazy nasprejované na stenách. Ide o priamy a konfrontujúci spôsob komunikácie. Notebook prešiel radom metamorfóz a premien, ktoré ho priniesli bližšie k uliciam a tým i bližšie k človeku.
Názov: Top Jewel (Šperk)
Autor diela: Fen Mei Hu
Koncepcia: Notebook je prezentovaný, ako drahocenný šperk, ktorý obsahuje dôležité a tým i hodnotné informácie. Prekrásny zovňajšok je teda prenesením hodnoty jeho obsahu. Prirodzene to nastoľuje otázku: "Ktorý z týchto dvoch faktorov sa stáva najdôležitejším?"
Názov: Boudoir (Budoár)
Autor diela: Marni Russo
Koncepcia: Koncom osemnásteho storočia poskytoval budoár (súkromná dámska spálňa) ženám elegantný priestor, v ktorom sa cítili skvele a mali možnosť prejaviť sa. V roku 2003 mi túto potrebu spĺňa môj notebook. Jemná línia, ktorá oddeľuje súkromný a verejný priestor je vyjadrená práve v tomto dizajne.
Názov: Eternity (Večnosť)
Autor diela: Cynthia Jhinnoe
Koncepcia: Even, ťažko pracujúca žena potrebuje pre svoju dušu oddych a pokoj. Počítač - "cestovný oltár" jej ponúka práve to, čo potrebuje, kedykoľvek si zaželá.
Názov: Haute type (Prejav modernosti)
Autor diela: Kim Lemmers
Koncepcia: Ľudia majú potrebu odlišovať sa od iných. Tento notebook môže byť oblečený do rôznych odevov s rôznym dizajnom. Práve to robí masovo vyrábaný produkt jedinečným.
Názov: Transfusion (Transfúzia)
Autor diela: Frouke Russchen
Koncepcia: Vytiahnuť auto, rozhodnúť sa ktorou cestou ísť a čo nechať za sebou. Dnes je to bez počítača takmer nemožné. Na povel sa postará o mnoho vecí z nášho každodenného života. Táto vzájomná závislosť je spôsobená nekonečnými zmenami - neodvratne nás teda mení na pokrvných bratov.
Názov: High and Low (Hore i dolu)
Autor diela: Maria Klaassen
Koncepcia: Dizajn je jemný a ženský. V našom každodennom živote majú počítače a tampóny málo spoločného. Verejné odhalenie intímnych ženských vecí je stále považované za tabu. Toto dielo odhaľujúce ženské telo naznačuje, že je čas zmeniť zvyky.
Názov: Extra Ordinary
(Neobyčajný)
Autor diela: Jorinde Pool
Koncepcia: Notebook je zakomponovaný do kuchynskej stoličky. Kým kedysi bola kuchynská stolička nezvyčajnou vecou, dnes je samozrejmosťou. Taká istá situácia nastáva i pri notebookoch. Stáva sa všadeprítomným predmetom v našom každodennom živote - kompaktný, elegantný, rýchly a mobilný, ale hlavne neobyčajný a bežný zároveň.
Názov: In Sight (Na dohľad)
Autor diela: Boudewijn van der Breemer
Koncepcia: V súčasnosti sú všetky naše zážitky a zvlášť rýchlosť, akou ich prežívame intenzívne ovplyvnené osobnými počítačmi. Hranice virtuálnej reality a každodennej hmatateľnej skutočnosti môžu byť niekedy nejasné a mätúce. Práve tento fenomén je počiatočným bodom pre vytvorenie tohto diela.
Intel, celosvetovo najväčší výrobca čipov je súčasne i popredným výrobcom počítačov, sieťových a komunikačných produktov. Viac informácií o Inteli je k dispozícii na www.intel.com/pressroom
(rak)