Hry by neboli bez hráčov. Hráči však sú, lebo hravosť je súčasťou podstaty človeka (aj ostatných živočíchov). Požiadavka dopytu je splnená, na scénu môže prísť produkt, čo uspokojuje. Koniec 20. storočia priniesol novú kategóriu hier - hry počítačové. Naplno sa tento hravý priemysel rozbehol v deväťdesiatych rokoch a do dnešných dní sa nezastavil, skôr naberá na obrátkach. Tak ako všetko ostatné, má ja tento fenomén kladné aj záporné stránky na hry sme sa spýtali psychologičky doc. Evy Gajdošovej z Katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave:
Sú hry, ktoré rozvíjajú tvorivosť, pozornosť a koncentráciu, odborne sa tomu hovorí kognitívne procesy. Ale sú aj hry, ktoré nesú v sebe náboj agresivity a násilia. Je dokázané, že ak hráč, najmä ak ide o dieťa, trávi príliš veľa času pri takomto type hier, je pozorovateľný negatívny efekt na správanie. Dieťa sa voči svojmu okoliu, voči súrodencom, spolužiakom, rodičom, skutočne správa agresívnejšie.
* Deti však nie sú jedinou skupinou, ktorá sadá k počítaču, aby sa zahrala. Ako to je s dospelými?
Áno, hrajú sa aj ľudia v produktívnom veku. Ide, tak ako aj v nižšom veku, najmä o mužov. Obracajú sa na nás aj manželky mužov, ktoré majú pocit, že ich partneri sú závislí na počítačových hrách. Prídu domov a namiesto toho, aby sa venovali rodine a deťom, sadnú za počítač a hrajú sa. A hrajú sa aj do polnoci a unavení doslova "odkväcnú" vedľa manželky do postele, takže strácajú akýkoľvek záujem o rodinný či manželský intímny život.
* Kde vidíte príčiny v omnoho väčšom záujme o počítačové hry zo strany príslušníkov mužského pohlavia oproti ženskému?
Žena je azda od prírody geneticky usporiadaná tak, že má na starosti deti, teda rodinu, starostlivosť o prežitie a to je zakódované už v malých dievčatách. Možno cítia väčšiu zodpovednosť za životy iných. Alebo - žeby mali muži väčšiu tendenciu unikať? Toto je totiž typický únik od rozhodovania, od reality a ťažkých náročných životných situácií, ktoré by mal ako muž a chlap zvládnuť. A keďže má možno problémy, volí únikovú cestu.
* Aké pozitíva by ste pripísali počítačovým hrám?
Týmto spôsobom môžu hráči zo seba vybiť napätie, hnev, zlosť. Nemusí ísť vždy len o vplyv na agresivitu prenášanú v konečnom dôsledku do reálneho života. Závisí to od každej osobnosti. Možno práve introverti, čiže do seba zameraní ľudia, ktorí sa navonok nijako neprejavujú, potrebujú vybiť svoju agresivitu týmto spôsobom.
Svoj pohľad na problematiku hier a hráčov predstavil aj majiteľ počítačovej herne - oficiálne multimediálneho centra - Miroslav Broš:
* Trúfli by ste si definovať dôvody, prečo ľudia navštevujú herňu a trávia voľný čas pri hrách?
Dnes už ľudia nechodia len hrať. Sú zákazníci, ktorí chodia do herne každý boží deň, porozprávajú sa, sadnú si, zahrajú karty. Je to už o istej komunite.
* Akú vekové kategóriu tvoria zákazníci herne?
Najmladší hráč má 5 rokov, najstarší okolo šesťdesiat.
* O aké typy hier je najväčší záujem?
Spočiatku sa hrali "strieľačky", teraz prevládajú stratégie. Čiže hry viac-menej na rozmýšľanie, ako napríklad Command Conquer. Hráč si buduje letectvo, tanky, pozemné jednotky a po polhodine sa začína bitka. Je to o stratégii. Musíte rozmýšľať. Niektorí hrajú za Američanov, niektorí za teroristov alebo iné "rasy".
* Čo podľa vás dáva hra hráčom?
Rozvíjajú svoju myseľ, zdokonaľujú si angličtinu, keďže hry sú prevažne v anglickom jazyku a nútia ich rozmýšľať.
* Nejde o únik z reality?
Len pre niektorých. Ale v princípe to tak nie je. Keby si trebárs aj nejaká pani psychologička našla hru, ktorá by jej vyhovovala, zistila by, že musí pri hre rozmýšľať, čiže si rozvíja myslenie.
* Nestretli ste sa v herni s reálnou agresiou?
Jediná agresia, ku ktorej dochádza je, že prídu rodičia a nájdu tu dieťa, ktoré má byť v škole. To my však neovplyvníme, nemôžeme každého kontrolovať. Naozaj sa stalo zo dvakrát, že prišli rodičia a dieťa dostalo pár faciek.
* Stretávate sa aj so ženami - hráčkami?
Samozrejme. Na Slovensku sú napríklad aj hráčske klany v Country Strike, ktoré reprezentujú Slovenskú republiku vo svete.
* Vedeli by ste v percentách vyjadriť koľko je mužov a koľko žien z hráčov navštevujúcich herňu?
Žien je asi 10 percent, mužov 90 percent. V prípade žien sú to väčšinou mladé dievčatá.
* Kde vidíte príčiny vyššieho záujmu mužov o hry?
Chlapi radšej súperia ako ženy, takže keď hrajú hry môžu si dokazovať, že sú jeden od druhého v niečom lepší.
Martina Dratvová