odárili, spôsob, ako budú z celkového balíka rozdeľované, nie je podľa predsedov krajov optimálny.
Ministerský návrh chce vybrané dane z príjmov fyzických osôb medzi vyššie územné celky rozdeľovať podľa viacerých parametrov. "Najsilnejšiu váhu bude mať počet ľudí v poproduktívnom veku, od čoho sa odvíja potreba zabezpečiť sociálnu starostlivosť. Určujúci je aj počet detí vo veku 15 až 18 rokov, ktorý je faktorom pre stredné školstvo," vysvetlil minister financií Ivan Mikloš.
Prvýkrát je podľa neho financovanie rozdelené v nadväznosti na funkcie, ktoré má samospráva. "Je to zásadná zmena financovania, nie podľa konkrétnych zariadení, ktoré boli dotované zo štátneho rozpočtu, ale na základe objektívnych kritérií. Teraz bude na samospráve, aby rozhodla, ktoré zariadenia - školy či nemocnice zruší, alebo postaví nové," spresnil Viktor Nižňanský, splnomocnenec vlády pre decentralizáciu verejnej správy.
So systémom rozdeľovania medzi kraje nesúhlasí predseda nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. "Tento mechanizmus je vyumelkovaný, zostavený nelogicky, jednoznačne poškodzuje niektoré regióny a prehlbuje regionálne rozdiely," tvrdí Belica. Podľa neho by mal obsahovať parameter počtu obyvateľov s váhou aspoň 50 percent. "Súbežne je potrebné naštartovať nejaký spôsob vyrovnávania rozdielov medzi regiónmi, ktoré sú už teraz dosť veľké," dodal.
Spolu s vyššími daňovými príjmami dostane samospráva kompetenciu určovať aj výšku niektorých daní. Kraje budú rozhodovať o sadzbách cestnej dane, obce a mestá o daniach z nehnuteľností a miestnych daniach. Podľa županov sa však netreba obávať enormného rastu daní, ako to prednedávnom avizovalo Združenie miest a obcí, aby sa naplnila miestna pokladnica. "Podľa prepočtu by sme mali zatiaľ vystačiť aj bez zvyšovania cestnej dane," povedal Ľubo Roman, župan Bratislavského kraja. Kraje sa podľa neho budú musieť správať trhovo a ak chcú vytvoriť dobré podnikateľské prostredie, tak cestnú daň príliš zvyšovať nemôžu.
Jozef Tarčák za Žilinský kraj zvyšovanie daní nevylúčil. "Nepredpokladám, že by sme nejakým drastickým spôsobom mali dane zvyšovať, to bude veľmi jemné váženie, ale ak ľudia chcú chodiť po kvalitnejších cestách, tak to zaplatiť musia," povedal. Minister financií sa neobáva, že by samospráva mohla zneužívať možnosť ľubovoľne zvyšovať dane. "Decentralizácia je aj zvyšovanie zodpovednosti. Ak zvýšia kraje alebo obce dane, budú to musieť svojim voličom zdôvodňovať, prečo tak robia a na čo budú použité," odôvodnil Mikloš.
Ako si kraje a obce podelia dane
daň | adresát | právomoc | príjmy v roku 2005 |
Cestná | 100 % do | VÚC budú rozhodovať, | 2,5 mld. Sk |
daň | rozpočtu | či budú daň vyberať | |
VÚC a v akej výške | |||
Daň | 27 % obce | jednotne 19 % | 30 mld. Sk |
z príjmov | 70,9 % | VÚC | |
fyzických osôb | 2,1 % rezerva | ||
Daň | 100 % do | obce rozhodujú | 4,9 mld. Sk |
z nehnuteľností | rozpočtu obcí | o výške sadzieb | |
Miestne dane | 100 % do | obce budú rozhodovať, | 2,6 mld. Sk |
a poplatky | rozpočtu obcí | či budú jednotlivé dane | |
vyberať a v akej výške |
Autor: TEREZA COPLÁKOVÁ